Search
Close this search box.

بررسی علل عفونت دندان عقل و درمان آن

عفونت دندان عقل | شرکت نخ دندان مینا

علل عفونت دندان عقل چیست و چگونه می‌ توانیم برای درمان این عفونت اقدام کنیم؟ دندان عقل که در اصلاح با عنوان دندان سوم مولار (Molars) یا دندان سوم آسیاب نیز شناخته می‌ شود در انتهای دندان‌ های آسیاب رشد می‌ کند.

افراد معمولا در سنین 17 تا 25 سال بسته به شرایط مختلف صاحب دندان عقل می‌ شوند. رشد نهفته دندان عقل باعث بروز مشکلاتی در دهان و لثه‌ های افراد می‌ شود. این دندان‌ ها هم می‌ توانند باعث ایجاد فشار به سایر دندان های آسیاب شده و هم به دلیل عدم امکان تمیز کردن مناسب در معرض عفونت نیز قرار دارند. افراد در این سن معمولا 4 دندان عقل در انتهای دندان‌ های آسیاب دارند که در صورت عدم رسیدگی ممکن است با چالش‌ های بسیار زیادی همراه شوند.

عوارض این عفونت نیز در برخی مواقع می‌ تواند به شدت ناراحت کننده و دردآور باشد. از این رو لازم است تا روش‌ های درمان آن را در پیش گرفته و هر چه سریع تر برای رفع مشکلات ناشی از عفونت این دندان‌ ها اقدام شود. در این مقاله با شما همراه هستیم تا جزئیات دقیق تری را درباره علل عفونت دندان عقل و راه‌ های درمان آن را با شما در میان بگذاریم.

عفونت دندان عقل | شرکت نخ دندان مینا

دندان عقل در چه شرایطی دچار عفونت می‌ شود؟

در قدم اول می‌ بایست علل عفونت را مورد بررسی قرار دهیم. دندان عقل شرایط خاصی دارد که باعث افزایش میزان احتمال بروز عفونت در آن ها می‌ شود. با شناخت این علل می‌ توانید خیلی زود برای رفع این مشکل اقدام کرده و در نتیجه روند درمان عفونت دندان عقل خود را نیز در پیش بگیرید. از جمله مهم‌ ترین علل عفونت دندان عقل می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم امکان تمیز کردن مناسب دندان‌ های عقل

دندان عقل معمولا به صورت پنهان رشد کرده و با توجه به محل قرارگیری آن امکانی برای تمیز کردن این دندان‌ ها نیز وجود ندارد. از این رو به شدت در معرض جمع شدن پلاک‌‌ها و میکروب‌‌ها قرار گرفته و احتمال عفونی شدن آن بیشتر می‌ شود.

  • تحت فشار قرار گرفتن دندان عقل

همچنین از دلیل علل عفونت دندان عقل تحت فشار قرار گرفتن آن است. این دندان‌ ها معمولا از روی لثه رشد نکرده و از کناره‌‌ها بیرون می‌ زند. همین امر باعث می‌ شود تا دندان در فشار زیادی قرار گرفته و همین موضوع نیز می‌ تواند باعث افزایش احتمال عفونی شدن آن‌‌ها شود. در اصطلاح پزشکی از عفونت دندان عقل نهفته یا پنهان شده با عنوان پریکورونیت یاد می‌گردد.

  • کشیدن نامناسب دندان عقل

دندان عقل به دلیل ایجاد مشکلاتی مانند درد در نواحی فک باید کشیده شود. اما کشیدن نامناسب دندان عقل می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در آن شود. در این مواقع معمولا شاهد جمع شدن میکروب‌ها در محل قرار گیری دندان‌ها بوده و این موضوع می‌ تواند باعث عفونت این نواحی شود. البته عوارض دیگری هم ممکن است در این شرایط ایجاد شود که عفونت یکی از آن ها است.

  • مصرف غذاهای قندی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

مصرف بالای قند و گلوکز می‌ تواند باعث ایجاد آبسه در دندان عقل و عفونت آن شود. همچنین عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان را نیز باید به علل عفونت دندان عقل اضافه کنیم.

علل عفونت دندان عقل | شرکت نخ دندان مینا

از کجا بفهمیم که دندان عقل عفونت کرده است؟

اما سوال مهم اینجاست که از کجا باید بفهمیم که دندان عقل عفونت کرده و برای درمان آن اقدام کنیم؟

شناخت نشانه‌ ها و علائم این عفونت در کنار علل آن نیز از اطلاعات لازم برای تمام کاربران است. با توجه به اینکه هر یک از علل عفونت ممکن است علائم مختلفی را به دنبال داشته باشد از این رو لازم دانستیم تا تمام علائم شایع برای عفونت این دندان‌ ها را به شما معرفی کنیم که به شرح زیر هستند:

  • داشتن درد در نواحی دندان عقل یا فک
  • قرمز شدن لثه در اطراف دندان عقل و یا تورم آن
  • با توجه به اینکه یکی از علل عفونت دندان عقل عدم امکان تمیز کردن مناسب این دندان‌ ها است از این رو بوی بد نیز می‌ تواند نشانه این مشکل در این دندان‌ ها باشد.
  • داشتن درد در زمان جویدن غذا
  • تب و بی‌اشتهایی
  • گوش درد نیز دلیل عفونت دندان عقل چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

عوارض ناشی از عفونت دندان عقل چیست و چه مشکلاتی به وجود می‌ آورد؟

عوارض عفونت دندان عقل چندین موضوع را شامل می‌ شود. اگر در زمان مناسب برای درمان این عفونت اقدام نشود عوارض این مشکل بسیار شدیدتر شده و صدمات سنگینی را به دنبال خود خواهد داشت. اما در صورت درمان به موقع عوارض آن نیز کنترل خواهد شد. از این رو لازم دانستیم تا عوارض عفونت دندان عقل را با شما در میان بگذاریم تا از این طریق اطلاعات شما را درباره این بیماری کامل کرده باشیم.

  • کیست دندانی

یکی از عوارض این عفونت کیست دندانی است. به وجود آمدن کیست دندانی می‌تواند چندین مشکل را به صورت همزمان برای افراد ایجاد نماید. در وهله اول کیست باعث به وجود آمدن کیسه خون آبه‌ای در اطراف دندان و بر روی فک و صورت می‌شود. از این گذشته وجود کیست باعث ضعیف شدن ریشه دندان‌ها شده و آنها را نیز سست می‌ نماید. درد هم یکی از علائم شایع ناشی از به وجود آمدن کیست دندان عقل است.

  • تکثیر عفونت در سایر‌بخش های لثه و دستگاه تنفسی

در صورتی که برای درمان عفونت دندان عقل به موقع اقدام نشود این عفونت به سایر قسمت‌های لثه و حتی دستگاه تنفسی نیز سرایت کرده و می‌ تواند مشکلات بسیار عدیده‌ای را برای افراد ایجاد کند. در واقع این موضوع می‌تواند یک عفونت شدید را در بدن فرد درگیر ایجاد کرده که هم درمان آن بسیار چالش برانگیز است و هم هزینه بسیار بیشتری روی دست افراد باقی خواهد گذاشت.

  • آسیب دیدگی سایر دندان‌ها

همچنین از دیگر عوارض این عفونت و عدم درمان به موقع آن ایجاد آسیب در سایر دندان‌ها و سست شدن ریشه آن‌ها است. عفونت در ناحیه لثه سریع تکثیر شده و این امر می‌تواند سایر دندان‌های افراد را نیز درگیر این عفونت نماید.

علل عفونت دندان عقل | شرکت نخ دندان مینا

عفونت دندان عقل چگونه درمان می‌ شود؟

در انتها نیز لازم است تا روش‌های درمان این عفونت را نیز با شما در میان بگذاریم.

دقت داشته باشید که ممکن است در برخی از مقالات و سایت‌ها برخی درمان‌های خانگی برای درمان عفونت دندان معرفی شد که چندان کارساز نیستند. در صورتی که عفونت در این ناحیه از دهان آغاز شده و علائم آن در طول چند روز ادامه پیدا کرده باشد حتما باید به دندان پزشک مراجعه شده و روش‌های درمانی علمی و پزشکی را برای آن در دستور کار قرار داد. در غیر این صورت ممکن است عفونت در این ناحیه بیشتر شده و شرایط برای افراد وخیم‌تر شود.

دندان پزشک بنا به شرایط از روش‌های درمانی مختلفی برای درمان عفونت دندان عقل استفاده می‌ نماید. کشیدن دندان عقل و از بین بردن عصب و ریشه آن از معمول‌ ترین این روش‌ها است. در کنار این موضوع استفاده از داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک‌ها نیز برای درمان این عفونت شایع است.

سخن پایانی:

برای کنترل درد و عفونت دندان عقل می‌ توان از برخی روش‌های معمول در کنار این روش‌های درمانی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از کمپرس سرد از روی فک باعث بهبود درد ناشی از این عفونت می‌شود. همچنین قرقره کردن آب نمک نیز از شیوع بیشتر عفونت جلوگیری می‌نماید. اما این روش‌ ها به تنهایی نمی‌توانند درمان این عفونت باشند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله همه چیز درباره دندان عقل مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات