Search
Close this search box.

مقایسه و بیان تفاوت‌های لومینیرز دندان با لمینت

مقایسه و بیان تفاوت‌های لومینیرز دندان با لمینت | نخ دندان مینا

حتما می‌دانید که استفاده از روکش دندان این روزها با جذابیت‌های بسیار زیادی برای افراد جامعه همراه شده و مزیت‌های این روکش‌ها دیگر بر کسی پوشیده نیست. اما چالش بزرگی که در این بین وجود دارد، انتخاب میان یکی از انواع روکش‌های دندان است که البته این انتخاب به عوامل مختلفی بستگی دارد.  با بررسی تفاوت لومینیرز دندان با لمینت در این مقاله سعی داریم تا شما را با این دو روکش به صورت کامل آشنا کنیم تا انتخاب میان یکی از آنها برای شما ساده‌تر شود.

البته شایان ذکر است که مقایسه لومینیرز دندان با لمینت بایستی با نظر دندانپزشک نیز همراه شود. در برخی مواقع به دلیل محدودیت‌های موجود ممکن است امکان انتخاب و استفاده از یکی از این محصولات وجود نداشته باشد. از این رو لازم است تا شما همراه با این بررسی علمی، نظر دندانپزشک را نیز در این باره جویا شوید.

تفاوت‌ لومینیرز دندان با لمینت

در مقایسه لومینیرز  با لمینت دندان سعی داریم تا تفاوت‌های این دو روکش را از نظر کیفیت مورد نظر در استفاده بر روی دندان با هم مقایسه کنیم. در واقع به دنبال این هستیم که بهترین گزینه را برای استفاده معرفی نماییم. انتخاب بهترین گزینه بر اساس نحوه نصب، دوام و سایر معیارها می‌تواند یک انتخاب ایده آل را برای شما رقم بزند.

مقایسه لومینیرز دندان با لمینت از نظر هزینه

هزینه استفاده از لومینیرز و لمینت به شرایط مختلفی بستگی دارد. اینگونه نیست که در همه جا و در هر شرایطی هزینه استفاده از این دو روکش با یکدیگر برابر باشد. در گذشته که لومینیرز به سختی تولید می‌شد، هزینه اجرای آن بسیار بالا بود.

اما در حال حاضر این دو روکش از نظر هزینه اجرا و استفاده تقریبا مشابه با یکدیگر هستند و حتی ممکن است در برخی مواقع هزینه اجرای لمینت بیشتر هم شود.

مقایسه لومینیرز دندان با لمینت از نظر هزینه | نخ دندان مینا

تفاوت لومینیرز دندان با لمینت از نظر دوام و طول عمر

مقایسه لومینیرز دندان با لمینت از نظر دوام و طول عمر بایستی با بررسی چند نکته مهم انجام پذیرد. در این باره یک نکته بسیار مهم نحوه نگهداری از این روکش‌ها توسط خود فرد است. این موضوع تاثیر بسیار زیادی روی طول عمر این روکش‌ها خواهد داشت و حتما لازم است تا کاربران برای این منظور مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرند.

در غیر این صورت خیلی زود باید برای ترمیم روکش‌ها اقدام کرده و هزینه قابل توجهی را نیز برای این منظور بپردازند. در درجه دوم نیز نوع ترکیبات به کار گرفته شده برای ساخت لومینیرز و لمینت نیز می‌تواند روی طول عمر این دو محصول تاثیر داشته باشد.

به صورت کلی تجربه نشان می‌دهد که طول عمر و ماندگاری لومینیرز دندان در حدود دو برابر انواع لمینت‌های موجود در بازار است.

لومینیرز دندان لمینت
طول عمر 10 تا 20 سال تا 10 سال

نحوه نصب لومینیرز دندان راحت‌تر است یا لمینت؟

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان لمینت با لومینیرز دندان در نحوه اجرای آنها است. در زمان استفاده از لمینت عملا نیاز است تا زیر‌سازی لازم انجام پذیرد. برای این نوع روکش احتمالا نیاز خواهد بود تا بخشی از مینای دندان تراش کاری شود.

زیرا به دلیل ضخامت بالا ممکن است فرم ناجوری در دندان داشته باشد. اما برای اجرا  و نصب لومینیرز دیگر نیازی به این تراش کاری نخواهد بود. به صورت کلی اجرا و نصب لومینیرز نسبتا ساده‌تر و سریع‌تر است و کاربران می‌توانند بدون درد این روکش را روی دندان خود داشته باشند.

برای اجرای لومینیرز حتی نیاز به استفاده از آمپول بی‌حسی نیز نخواهید داشت و نصب این روکش بسیار ساده خواهد بود.

لومینیرز دندان لمینت
نیاز به تراش کاری مینای دندان ندارد دارد
دردآور بودن بدون درد نیاز به بی‌حسی
حساسیت بعد از اجرا ندارد در برخی مواقع
زمان لازم برای اجرا سریع در چند جلسه

لومینیرز طبیعی‌تر است یا لمینت؟

مسلما هیچ کدام از این روکش‌ها هم جنس با دندان‌ها نیستند و نمی‌توان عنوان طبیعی روی آنها گذاشت. اما در بسیاری از مواقع همین که ظاهر روکش مورد استفاده طبیعی جلوه نماید، می‌تواند مزیت بزرگی باشد.

در حاظر حاضر لمینت‌ها با ضخامت‌هایی حدود 0.5 میلی متر ساخته می‌شوند. در حالی که حداکثر ضخامت لومینیرز دندان به 0.3 و در برخی مواقع کمتر می‌رسد.

با توجه به ضخامت پایین، معمولا حتی ممکن است دندان‌ها از روی لومینیرز قابل مشاهده باشند و این محصول طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. حتی دندانپزشکان نیز به مین دلیل و البته نحوه اجرا، استفاده از لومینیرز را ترجیح می‌دهند.

مقایسه لومینیرز دندان با لمینت از نظر مواد و ترکیبات سازنده

یکی دیگر از مواردی که در بررسی تفاوت لومینیرز دندان و لمینت باید به آن بپردازیم، مواد به کار گرفته شده در ترکیبات این دو محصول است. البته نحوه ساخت و مواد مورد استفاده در ترکیبات این دو محصول به مرور زمان با تغییراتی همراه شده و ثابت باقی نمانده است.

در حال حاضر بهترین نوع از انواع لمینت‌های موجود در بازار لمینت‌های سرامیکی هستند که دوام و کیفیت قابل توجهی دارند. لومینیرز دندان نیز از برخی مواد سرامیکی ساخته می‌شود. سرینیت (Cerinate) و پرسلن (Porcelain) دو ماده اصلی به کار گرفته شده در ساخت لومینیرز هستند.

این ترکیبات از نظر ساختار شبیه به هم هستند. با این تفاوت که در سخت لومینیرز از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده می‌شود. از این رو بسیار ظریف و نازک بوده و در نتیجه ظاهر شکیل تری نیز پیدا می‌نمایند.

مقایسه لومینیرز دندان با لمینت از نظر مواد و ترکیبات سازنده | نخ دندان مینا

مقایسه لومینیرز دندان و لمینت از نظر شرایط استفاده

لمینت ضخامت بیشتری دارد و از این رو محدودیت خاصی برای استفاده از آن وجود نخواهد داشت. این محصول به دلیل ضخامت بالا تمام سطح دندان‌ها را پوشانده و هیچ چیزی از دندان اصلی از روی آن نمایان نخواهد بود.

اما در عوض لومینیرز دارای شفافیت ظاهری بوده و ممکن است لکه‌ها و سیاهی‌های عمیق و پوسیدگی‌های دندان از روی ن معلوم باشد. به صورت کلی در استفاده از لومینیرز محدودیت‌هایی وجود دارد و هر کسی نمی‌تواند از این محصول استفاده نماید.

افرادی که دارای دندان‌های پوسیده هستند و یا لکه‌های روی دندان‌های آنها بسیار زیاد شده و یا در دندان‌ها حفره‌های بزرگ ایجاد شده باشد، امکان استفاده از لومینیرز را نخواهند داشت. با توجه به اینکه با استفاده از لمینت می‌توان تا حدی ساختار دندان را تغییر داد، از این رو امکان استفاده از آن در چنین مواقعی نیز وجود دارد.

لومینیرز دندان بهتر است یا لمینت؟

حالا نوبت به این رسیده مکه شما درباره این دو نوع روکش تصمیم گیری کنید. لومینیرز دندان بهتر است یا لمینت می‌تواند شرایط بهتری برای شما ایجاد کند؟ واقعیت این است که این مقایسه بیشتر برای افراد باید انجام پذیرد.

در مقایسه این دو نوع روکش ممکن است در برخی مواقع با توجه به شرایط یک بیمار لمینت گزینه بهتری باشد و در برخی مواقع نیز لومینیرز شرایط بهتری را ایجاد نماید.

به عنوان مثال در مواقعی که دندان فرد دارای لکه‌های مختلف بوده و یا نیاز است تا فرم دندان‌ها درست شود، لمینت می‌تواند گزینه بهتری باشد. در مواقعی که دندان‌ها سالم بوده و لکه‌های روی آنها چندان قابل توجه نیست، لومینیرز می‌تواند یک گزینه بهتر باشد.

لومینیرز دندان بهتر است یا لمینت؟ | نخ دندان مینا

کلام آخر

سعی کردیم تا کاملا صادقانه و واقع بینانه به مقایسه لومینیرز دندان و لمینت بپردازیم. با شناخت تفاوت لومینیرز دندان با لمینت حالا شما بهتر می‌دانید که هر یک از این روکش‌ها چه ویژگی‌ها و شرایطی دارند. اما در نهایت برای انتخاب میان یکی از این دو باید شرایط خود دندان‌ها را نیز بررسی کنید. نظر دندانپزشک بر اساس شواهد نیز می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات