Search
Close this search box.

آشنایی با انواع نخ دندان و بهترین نوع آن

انواع نخ دندان | نخ دندان مینا

استفاده از نخ دندان برای مراقبت از سلامتی این عضو بدن، لازم و ضروری است و توسط دندان‌پزشکان به‌طور مکرر توصیه می‌شود. زیرا از ماندگاری قطعات کوچک غذا در بین دندان‌ها، به وجود‌آمدن محلی مناسب برای رشد میکروب‌ها و خرابی آن‌ها جلوگیری می‌کند. نخ دندان نیز مانند دیگر محصولات مراقبت از دهان، نوع‌های مختلفی دارد که برای خرید و انتخاب نخ دندان مناسب باید با آن‌ها آشنایی کاملی داشته باشید. به همین دلیل در ادامه انواع نخ دندان، مزیت‌ها و کاربردهایشان را به شما معرفی می‌کنیم.

اهمیت استفاده از نخ دندان

مسواک نمی‌تواند به تنهایی تمامی پلاک‌های مقاوم غذا را از میان شیارهای دندان از بین ببرد و باید برای رسیدن‌ به این هدف از انواع نخ دندان استفاده کنید. با حرکت از بالا به پایین این ابزار مراقبت از دندان، دور از دسترس‌ترین ذرات پلاک نیز به‌طور کامل از بین می‌روند. هم‌چنین استفاده از انواع نخ دندان از بروز انواع بیماری های لثه به‌طور جدی جلوگیری می‌کند. این بیماری‌ها می‌توانند به تدریج باعث خراب‌شدن کلی دندان‌ها شما شوند. البته دامنه آسیب این بیماری‌ها به این نقطه محدود نمی‌شود و در صورت درمان‌نشدن به موقع باعث بروز مریضی‌های قلبی و عروقی شوند.

به کارگیری نخ‌دندان باعث می‌شود تا میزان بوی دهان کاهش پیدا کند، بنابراین با استفاده از آن دیگر نیازی نیست تا در هنگام صحبت‌کردن افراد مختلف نگران بوی دهان خودتان باشید.

انواع نخ دندان | نخ دندان مینا

معرفی انواع نخ دندان مناسب

در قسمت قبل اهمیت انتخاب نخ دندان و استفاده از آن را را برای شما شرح دادیم تا به طور کامل با آن آشنا شوید. اما در این قسمت قصد داریم، به معرفی آن‌ها بپردازیم تا بتوانید انتخاب مناسب‌تری را به انجام برسانید.

نخ دندان مومی

اگر به دنبال نخ دندانی هستید که به راحتی سر نخورد و در عین حال عملکرد مناسبی نیز داشته باشید، باید به سراغ گزینه مومی بروید. این نوع نخ دندان ارزان است و گزینه‌ی مناسبی برای افراد مردد در انتخاب نخ دندان و استفاده از این ابزار مراقبت از دهان به شمار می‌آید

  • مزیت‌ها و کاربردها نخ دندان مومی

نخ دندان مومی ضخامت بالایی دارد و به همین دلیل در هنگام استفاده از آن هیچ‌گونه پارگی یا کششی در میان دندان‌های شما به وجود نمی‌آید. این موضوع هم‌چنین باعث می‌شود تا به راحتی در مواجهه با گوشه‌های تیز دندان‌ها وا نروند و دچار مشکلی از این نظر نشوند. استفاده از این نوع محصول برای کسانی که ارتودنسی کرده‌اند، مناسب است. زیرا به‌راحتی در میان بریس ارتودنسی گیر نمی‌کند.

برخی از افراد نمی‌توانند به خوبی این نخ دندان‌ها را در دستان خودشان بگیرند و در هنگام نگه‌داشتن آن با مشکل مواجه شوند. این موضوع یکی از نقاط ضعف اصلی این نوع ابزار به شمار می‌آید. هم‌چنین ممکن است که نتوانید با استفاده از آن‌ها برخی فضاهای کوچک موجود بین دندان‌های خودتان را تمیز کنید که باید به آن توجه داشته باشید.

نخ دندان بدون موم نیز شباهت‌های زیادی به این نوع دارد و تنها تفاوت آن‌ها، عدم وجود موم است که باعث می‌شود تا نازک‌تر شود. به این صورت می‌توانید از آن در فضاهای کوچک استفاده کنید و از این نظر نیز محدودیتی نداشته باشید.

نخ دندان طعم‌دار

در بازار مصرفی انواع مختلفی از نخ دندان طعم‌دار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

  • مزیت‌ها و کاربردهای نخ دندان طعم‌دار

به طور معمول نخ دندان طعم دار، دارای فلوراید نیز هستند که این موضوع کمک می‌کند تا مینای دندان شما سالم‌تر بماند. هم‌چنین به کارگیری آن باعث می‌شود تا دهانتان بوی بسیار خوبی پیدا کند. این نوع نخ دندان را اکثر افراد می‌توانند استفاده کنند؛ اما انتخاب نخ دندان طعم دار بیشتر برای کودکان به کار گرفته‌ می‌شود. زیرا باعث می‌شود تا مقاومت آن‌ها در برابر استفاده از نخ دندان به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

نوار دندان

اگر به دنبال نخ دندان، ضخیم و کاربردی هستید، نوار دندان می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. زیرا به راحتی دچار شکستگی و ساییدگی نمی‌شوند و ماندگاری بسیار بالایی دارند.

  • مزیت‌ها و کاربردهای نوار دندان

ضخامت بالای این نوع نخ دندان مزیت اصلی آن‌ها به شمار می‌آید که باعث می‌شود تا بتوانید از آن‌ها برای فضای مختلف و نقاط تیز دندان‌های خودتان استفاده کنید. به دلیل این ویژگی‌ها این نوع ابزار مراقبت از دهان و دندان، برای افراد تازه‌کار مورد مناسبی است، چون مقاومت بسیار بالایی دارد.انواع نخ دندان | نخ دندان مینا

نخ دندان نرم

برای ساخت انواع نخ دندان نرم، از پلاستیک استفاده می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا انعطاف‌پذیری بسیار بالایی داشته باشند.

  • مزیت‌ها و کاربردهای نخ دندان نرم

به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالا، این نوع از نخ دندان می‌توانید از آن به راحتی در فضاهای بسیار کوچک استفاده کنید. این مدل برای اشخاصی که دندان‌های خودشان را اردتودنسی کرده‌اند، مناسب است. شما می‌توانید نخ دندان نرم را با آب گرم بشویید و دوباره از آن استفاده کنید.

نخ دندان تفلونی

یکی دیگر از انواع نخ دندان، تفلونی است که با استفاده از تفلون یا PTTE ساخته‌ شده‌ است. این نوع به راحتی در بین دندان‌ها سر می‌خورد و می‌توانید آن را به راحتی در میان دندان‌های مختلف خودتان بکشید.

  • مزیت‌ها و کاربردهای نخ دندان تفلونی

افرادی که فک کوچک دارند، می‌توانند از این نوع استفاده کنند. زیرا به طور معمول فاصله بین دندان‌های آن‌ها کم است و دیگر نخ‌های دندان‌ها نمی‌توانند به راحتی میان آن‌ها حرکت کنند. این نوع به راحتی روی دندان‌ها نمی‌چسبند و در صورت چسبیدن‌ نیز، سریع پاک می‌شوند.

نخ دندان سوپر

در نخ دندان سوپر از سه جز مختلف، یک تکه نخ معمولی، نخ اسفنجی و نخ دندان سفت استفاده شده‌ است. نخ دندان سفت در انتهای این محصول قرار دارد و قادر است که تمامی میکروب‌ها، پلاک‌ها و باکتری‌های را از میان دندان‌های شما پاک کند.

  • مزیت‌ها و کاربردهای نخ دندان سوپر

افرادی باید انتخاب نخ دندان سوپر و استفاده از آن را در دستور کار خودشان قرار بدهند که لثه‌های حساس دارند. زیرا قسمت میانی آن به صورت اسفنجی است و این موضوع از آسیب‌دیدن لثه در هنگام به‌کارگیری آن، جلوگیری می‌کند. هم‌چنین قدرت پاک‌کنندگی این محصول نسبت به دیگر انواع موجود بالاتر است.

انواع نخ دندان را به طور کامل بشناسید

استفاده از نخ دندان برای همه افراد لازم است، زیرا مسواک‌زدن نمی‌تواند دندان‌ها را به طور کامل از میکروب‌ها، باکتری‌ها و پلاک‌ها پاک کند. اما افراد مختلف باید با توجه به شرایط لثه و دندان‌های خودشان، انواع متفاوتی را به کار بگیرند. به همین دلیل در این مطلب به معرفی انواع نخ دندان ، مزیت‌ها و کاربردهایشان پرداختیم تا با آن‌ها آشنا باشید و بتوانید گزینه مناسب خودتان را راحت‌تر انتخاب کنید.

انواع نخ دندان مینا ، نخ دندان نازک ، نخ دندان فوق نازک ، نخ دندان متراکم ، نخ دندان دسته‌دار و نخ دندان های طعم دار ، برای انواع دندان و لثه‌های مختلف مناسب هستند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات