Search
Close this search box.

ویژگیهای یک نخ دندان خوب چیست؟

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای مراقبت از سلامت دهان و دندان نخ دندان مناسب است. اگر حس می‌کنید با وجود استفاده از انواع خمیر دندان‌های خوش‌بوکننده و سفیدکننده باز هم نفس خوش بویی ندارید، به ‌احتمال ‌زیاد مشکل از نوع نخ دندان زدن شما است. یا این کار را اصلاً انجام نمی‌دهید یا روش درستی برای انجام دادن آن ندارید و یا از نخ دندان مناسب برای پاک کردن فضای میان دندان‌های خود استفاده نمی‌کنید.

این مطلب به‌ منظور همراهی شما در مسیر رفع این معضل تدوین ‌شده است. رویکرد این مقاله در اولین قدم توضیح ویژگی نخ دندان مناسب است. بدون شک مهم‌ترین قدمی که باید برای داشتن دندان‌های سالم بردارید این است که ویژگی‌های محصولات متفاوتی که در این حوزه وجود دارد را شناخته و بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

پس در ادامه و با سرفصل‌های زیر با ما همراه باشید:

  • چرا باید نخ دندان بزنیم؟

  • آیا نخ دندان‌ها باهم متفاوت هستند؟

  • مهم‌ترین ویژگی‌های یک نخ دندان مناسب کدام است؟

  • نخ دندان‌های خوب از چه جنسی ساخته می‌شود؟

  • آیا ضخامت نخ دندان جزو ویژگی‌های مهم آن است؟

  • مقاومت نخ دندان مناسب چطور سنجیده می‌شود؟

  • نخ دندان موم دار بخریم یا بدون موم؟

  • آیا نخ دندان‌های دسته‌دار انتخاب‌های خوبی هستند؟

 

چرا باید نخ دندان بزنیم؟

وقتی برای ناهار یک همبرگر می‌خورید یا در طول روز برای رفع خستگی چند بیسکویت کوچک میل می‌کنید تکه‌های خیلی کوچکی از آنچه خورده‌اید در فضای دهان شما و ما بین دندان‌هایتان باقی می‌ماند. بخشی از مواد خوراکی باقی‌مانده در برخورد با بزاق دهان تجزیه ‌شده و راهی معده می‌شود. اما این اتفاق برای همه‌ی خورده غذاها رخ نمی‌دهد. همواره بخشی از این مواد در دهان باقی‌ مانده و هرگز از میان نمی‌روند. حتی اگر بعد از هر وعده‌ی غذایی خود مسواک هم بزنید باز هم بدون شک نمی‌توانید یقین داشته باشید که دهان و دندان‌هایتان از مواد خوراکی باقی‌مانده به ‌طور کامل پاک ‌شده است.

این مواد غذایی همان‌هایی هستند که به‌ مرور زمان تبدیل به پلاک شده و علاوه بر آن‌که منجر به ایجاد جرم روی دندان‌ها می‌شوند آن‌ها را پوسانده و بوی بدی تولید می‌کنند.

به همین دلیل است که استفاده از نخ دندان مناسب یکی از اصلی‌ترین روش‌های خود مراقبتی دندان بوده و همواره دندان‌پزشکان در سراسر جهان توصیه می‌کنند که حتی اگر به هر دلیل مسواک نمی‌زنید، حداقل نخ دندان زدن را یک‌بار در شبانه‌روز در لیست کارهایی که ملزم به انجام دادن آن‌ها هستید، قرار دهید. ضمناً فراموش نکنید که حتی اگر از حرفه‌ای‌ترین مسواک‌های برقی برای شستشوی دهان و دندان‌های خود استفاده می‌کنید بازهم باید نخ دندان بکشید.

 

آیا نخ دندان‌ها باهم متفاوت هستند؟

آیا نخ دندان‌ها باهم متفاوت هستند؟

تصویر1

وقتی از متصدی داروخانه درخواست می‌کنید بهترین برند نخ دندان به شما معرفی کند او شما را با انواع برندهای نخ دندان آشنا کرده و انتخاب را به عهده‌ی خودتان می‌گذارد. حتی اگر از او بخواهید بهترین نوع را برای شما بیاورد احتمالاً او نخ دندانی را به شما ارائه خواهد کرد که خودش آن را تجربه کرده یا از دیگران در مورد ویژگی‌های خوب آن شنیده باشد. بنابراین بهتر است یک‌ بار برای همیشه ویژگی‌های نخ دندان‌های فعلی موجود در بازار را بشناسید تا خودتان با توجه به جنس و مدل دندان‌هایتان بهترین را برگزینید.

به ‌هر حال نخ دندان‌ها در برخی ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و به دلیل اهمیتی که این تفاوت در شیوه‌ی نخ دندان کشیدن دارد، باید آن‌ها را شناخت.

 

مهم‌ترین ویژگیهای یک نخ دندان مناسب کدام است؟

اگر بخواهیم به این پرسش روشن ترین جواب را بدهیم باید به سه موضوع جنس ریسمان، ضخامت نخ ندان و مقاومت آن اشاره کنیم.

 

نخ دندان‌های مناسب از چه جنسی ساخته می‌شود؟

چگونگی تولید نخ دندان در سال 1882 میلادی توسط یک شرکت به نام Codman که در نیوجرسی آمریکا مستقر بود ساخته و روانه‌ی بازار شد. از همان موقع تا سال 1940 میلادی نخ دندان‌ها از جنس ابریشم تابیده‌ شده ساخته می‌شدند. این نوع از نخ دندان به هیچ ماده‌ای آغشته نبوده و مقاومت بسیار بالایی داشت.

بدیهی است که ابریشم جنس گران‌قیمتی است و استفاده از آن در این ابعاد وسیع برای تولید نخ دندان کار مقرون ‌به ‌صرفه‌ای نبوده و در نهایت به دلیل بالا رفتن قیمت تمام‌شده‌ی محصول، خرید آن برای مصرف‌کننده صرفه‌ی اقتصادی نداشته و لاجرم از سبد کالاهای مورد نیاز خانوار حذف می‌شد. به همین دلیل در سال‌های بین 1940 تا 1950 میلادی آرام‌ آرام نایلون جای ابریشم را در ساخت نخ دندان گرفت.

نایلون الیاف بسیار مقاومی دارد و به ‌جز ارزان‌تر بودن  قدرت مانور بیشتری به تولیدکنندگان نخ دندان برای اضافه کردن موادی مانند ضدعفونی‌کننده، طعم‌دهنده‌ها و سفیدکننده‌ها می‌دهد.

گرچه اکنون بیش از 90 درصد از نخ دندان‌های موجود در بازار از جنس نایلون ساخته می‌شوند اما به دلیل آن‌که همین جنس می‌تواند با کیفیت‌های مختلفی تولید شود مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام خرید نخ دندان باید به آن توجه داشت آن است که آیا این محصول از نایلون درجه‌ یک و مقاوم ساخته‌ شده است؟ آیا مقاومت آن به‌ گونه‌ای است که با چند بار ساییده شدن به بدنه‌ی بسیار مستحکم و بعضاً تیز دندان پاره نشود؟

گرچه این  ویژگی تنها با باز شدن و استفاده از نخ دندان به‌ درستی درک می‌شود اما انتخاب برندهای شناخته‌ شده که طیف بیشتری از مصرف‌کنندگان آن را تجربه کرده باشند یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای برگزیدن یک نخ دندان مناسب است.

 

به یاد داشته باشید که حتی اگر همیشه از حرفه‌ای‌ترین مسواک‌های برقی استفاده می‌کنید، باز هم باید نخ دندان بکشید.

 

آیا ضخامت نخ دندان جزو ویژگی‌های مهم آن است؟

آیا ضخامت نخ دندان جزو ویژگی‌های مهم آن است؟

تصویر2

به ‌طور معمول افرادی که از نخ دندان‌های مخصوصی استفاده نمی‌کنند با انتخاب میان دو نوع نخ دندان روبه‌رو هستند. نخ دندان نازک و ضخیم.

اگر جنس ریسمان نخ دندان مقاوم و درجه‌ یک باشد، انتخاب نخ دندان ضخیم و نازک‌تر تنها بستگی به نوع دندان‌های هر فرد دارد. به این معنی که اگر فاصله‌ی میان دندان‌ها زیاد باشد برای آن‌که این فضا به ‌طور کامل به هنگام نخ دندان کشیدن پوشش داده شود باید از نخ دندان‌های ضخیم استفاده کرد. همچنین اگر دندان‌ها زیادی به هم چسبیده باشند نخ دندان نازک‌تر برای نخ دندان کشیدن مناسب‌تر هستند.

البته نباید این نکته را از خاطر برد که موضوع ضخامت به ‌هیچ‌ عنوان در مقاومت و کیفیت نخ دندان دخالتی ندارد. در حقیقت هر دو نوع نخ دندان به نسبت کارایی‌شان مقاوم بوده و حتی می‌توان گفت مدل‌های نازک‌تر به دلیل آنکه باید با فشار بیشتری وارد فضای میان دو دندان بشوند، مقاوم‌تر ساخته می‌شوند.

بنابراین به هنگام انتخاب یک نخ دندان مناسب موضوع مدل دندان‌ها و فاصله‌ی میان آن‌ها باید در اولویت قرارگرفته و انتخاب نوع ضخیم و نازک‌تر نخ دندان تنها بر همین اساس صورت بگیرد.

 

 

انتخاب نخ دندان ضخیم یا نازک‌تر تنها بستگی به مدل دندان‌های شما و فاصله‌شان با یکدیگر دارد.

 

 

مقاومت نخ دندان خوب چطور سنجیده می‌شود؟

اما در میان ویژگی‌های یک نخ دندان مناسب موضوع مقاومت آن‌ها نیز مسئله‌ی بسیار مهمی است. اما چطور می‌توان یک نخ دندان مقاوم انتخاب کرد؟

این‌که در میان برندهای مختلف نخ دندان موجود در بازار کدام موارد بهترین و بالاترین مقاومت را دارند تنها با آزمودن آن‌ها قابل‌ درک است. یعنی بهترین راه این است که اگر می‌خواهید مدل جدیدی از نخ دندان را جایگزین برندی کنید که همیشه از آن استفاده می‌کنید باید حداقل یک‌بار از آن استفاده کنید تا دریابید آیا با شیوه‌ای که شما نخ دندان می‌کشید این نخ دندان و میزان مقاومت آن در برابر پارگی به ‌اندازه‌ی کافی رضایت‌بخش هست یا خیر؟

نخ دندانی که در حین استفاده شدن شاهد جدا شدن الیاف آن به ‌صورت افقی یا عمودی هستیم بدون شک مقاومت و جنس خوبی ندارد و حتماً موجب بروز آسیب به دندان و البته لثه‌ها می‌شود.

 

نخ دندان موم دار بخریم یا بدون موم؟

ویژگی دیگری که در مورد نخ دندان‌ها باید به آن توجه کرد موم دار بودن یا بدون موم بودن آن است. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که به ‌طور مرتب از نخ دندان استفاده می‌کنند و در آزمونی که برای سنجش کیفیت و محبوبیت نخ دندان‌های موم دار و بدون موم ترتیب داده ‌شده بود شرکت کرده بودند، میزان رضایت خود را از هر دو نوع نخ دندان به یک ‌میزان بیان کرده‌اند. این در حالی است که آمارهای فروش در اغلب کمپانی‌های تولید نخ دندان نشان می‌دهد که افراد تمایل بیشتری برای خرید نخ دندان‌های بدون موم دارند. البته دلیل این گرایش تنها یک ‌چیز است و آن انعطاف بیشتر نخ دندان‌های بدون موم است که در نهایت منجر به بروز آسیب‌های کمتر به لثه و دندان‌ها در استفاده از نخ دندان می‌شود.

به ‌هر حال اگر از نخ دندان‌های موم دار استفاده می‌کنید چند نکته را باید به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها دقت بیشتر در حین نخ دندان کشیدن است. همان‌طور که به این موضوع اشاره شد نخ دندان‌های موم دار به خاطر لایه‌ی موم ضخیم‌تر می‌شوند و به همین دلیل باید دقت بیشتری در حین استفاده از آن‌ها به خرج داد و حتماً این کار را مقابل آیینه انجام داد تا کنترل بیشتری روی فاصله‌ی میان نخ دندان با لثه داشت.

نکته‌ی دیگر در خصوص نخ دندان‌های موم دار این است که باید به تاریخ ‌مصرف آن‌ها بیشتر دقت کرد. نخ دندان‌های بدون موم معمولاً با مشکل محدودیت در تاریخ ‌مصرف روبه‌رو نیستند. اما در مورد نخ دندان‌های موم دار به دلیل آن‌که خود موم استفاده ‌شده تاریخ ‌مصرف مشخصی دارد باید در مورد بهترین زمان مصرف آن‌ها دقیق بود.

 

آیا نخ دندانهای دسته دار انتخابهای خوبی هستند؟

آیا نخ دندان های دسته دار انتخاب های خوبی هستند؟

تصویر3

با توجه به آن‌که افراد در خصوص مزیت‌های بی‌شمار استفاده از نخ دندان مطالب بسیاری شنیده و مطالعه می‌کنند، استفاده از این ابزار در سال‌های اخیر نه ‌تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. همین امر موجب شده است که تولیدکنندگان نخ دندان به ‌منظور رفاه حال مشتریان خود در جهت طراحی و تولید مدل‌های جدید نخ دندان بیشتر تلاش کنند.

ورود نخ دندان‌های دسته‌دار به بازار لوازم بهداشتی یکی از نمونه‌های همین تلاش بود. در خصوص نخ دندان‌های دسته‌دار چند نکته وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که گرچه استفاده از این نوع نخ دندان به نسبت نخ دندان‌های سنتی بسیار ساده‌تر است اما به دلیل آن‌که قدرت مانور در میانه‌ی دندان به کمک نخ دندان‌های دسته‌دار پائین است، استفاده‌ی مداوم و همیشگی از آن‌ها یا جایگزین کردنشان به‌ جای نخ دندان‌های سنتی چندان توصیه نمی‌شود.

 

تنها اشکالی که در نخ دندان‌های دسته‌دار وجود دارد این است که به دلیل عدم انعطاف قادر به پوشش دادن تمام فضای میان‌دندانی نیستند.

 

در آخر این مورد را به خاطر بسپارید که شاید مدل‌های مختلفی از نخ دندان در بازار وجود داشته باشد که با دسته‌بندی‌هایی همچون نخ دندان‌های موم دار، نخ دندان‌های بدون موم، نخ دندان‌ دسته‌دار یا سنتی یا حتی نخ دندان‌های طعم دار دارچینی و اکالیپتوس و نعنایی به مشتری ارائه می‌شوند و حتی در برخی موارد انتخاب را برای او سخت می‌کنند، اما مهم‌ترین نکته در خصوص یک نخ دندان این است فارغ از جنس و مدلی که دارد حتماً به‌ صورت مداوم و مرتب از آن استفاده شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات