Search
Close this search box.

نخ دندان چیست و معرفی بهترین برند نخ دندان

نخ دندان نعنایی مینا

سال‌های زیادی نیست که استفاده از نخ دندان بعنوان یک عنصر مؤثر در سلامت دهان و دندان مکرراً توسط کارشناسان و پزشکان مختلف توصیه می‌شود. اما نخ دندان چیست و واقعاً چه تأثیری در بهبود نظافت دندان‌ ما دارد و چرا باید اصلاً از آن استفاده کنیم؟ آیا تفاوتی هم با هم دارند و اگر بله بهترین برند نخ دندان کدام نوع است و چندین سؤال دیگر که ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. در زیر عناوین موجود در این مقاله را می خوانید:

  • نخ دندان چیست؟
  • تاریخچه نخ دندان
  • انواع نخ دندان
  • مزایا و معایب استفاده از نخ دندان
  • چه زمان باید مسواک زد و چه زمان از نخ دندان استفاده کرد؟
  • بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان
  • بهترین برند‌های نخ دندان
  • کدام برند نخ دندان بهتر است؟
  • نخ دندان مینا

 

نخ دندان چیست؟

نخ دندان در اصل رشته‌ای از جنس نایلون و یا تفلون است که به منظور پاک‌سازی و برداشتن ریزه‌های غذا، پلاک دندانی و یا گاهاً برای از بین بردن پوسیدگی‌های خیلی سطحی بین دندانی از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

تاریخچه نخ دندان

چگونگی تولید نخ دندان اولین بار توسط لیوای اسپیر پارملی یک دندان پزشک اهل نیو اورلان کشف شد که با توجه به مشکلات برخی از بیمارانش که نمی‌توانستند سطوح بین دندانشان را با مسواک تمیز کنند یک نخ ابریشمی را با موم آغشته کرد و به آن‌ها توصیه کرد که این نخ را از بین شکاف دندان‌ها رد کنند و چندین‌بار به بالا و پایین بکشند تا کار مسواک را انجام دهد. او با این کار ثابت کرد که تمیز کردن دندان‌ها از نقطه‌ای که بیش‌ترین پوسیدگی را دارد شاید مهم‌ترین رکن در تمیزی و بهداشت دهان و دندان باشد.

بسیاری از پزشکان دندان و برخی از کارشناسان تا سال 1882 با آغشته کردن نخ‌های ابریشمی به موم و بصورت دستی این نخ‌ها را تولید کردند. بالاخره در سال 1882 اولین کمپانی به نام کادمن و شورتلف با استفاده از تولید نخ‌های ابریشمی مومی شده این فرآیند را صنعتی کرد. سپس کارخانه جانسون اند جانسون نخ دیگری را با استفاده از تکنولوژی ساخت نخ‌های ابریشمی بخیه که پزشکان جراح از آن استفاد می‌کردند رونمایی کرد.

در زمان جنگ جهانی دوم یک دندان پزشک دیگر به نام چالز بس نخ دندان نایلونی را اختراع کرد. این نخ به دلیل مقاومت بالاتری که نسبت به نخ ابریمشی داشت با اقبال بیشتری مواجه شد و بیشتر فروخته شد.

کم کم استفاده از این محصول اهمیت خود را نشان داد و امروزه استفاده از نخ دندان برای سلامتی دهان و دندان به یک امر ضروری تبدیل شده است. هر چند باز هم نخ دندان نتوانست به طور کامل جای مسواک را پر کند اما باز هم استفاده از نخ دندان همیشه توصیه می‌شود.

 

انواع نخ دندان

نمونه‌های تولیدی نخ دندان کاملاً مشخص نیستند. هر کارخانه‌ی تولیدی این روزها در تلاش است تا با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها بهترین را تولید کند تا با استفاده از مواد طبیعی و یا شیمیایی کنترل شده بتواند در سلامت دندان نقش بهتری را بازی کند. ضمن اینکه هر کارخانه انواع نخ دندان را با طعم‌ها و ضخامت‌های متفاوت تولید می‌کند.

اما با این حال چند نمونه از انواع نخ‌ دندان زیر عمومیت بیشتری دارند و شناخته شده‌تر هستند. نخ‌ دندان مومی، نخ فلورایددار، نخ سوپر فلاس، نوارهای دندان و نخ دندان‌ دسته‌دار از این جمله هستند.

اجازه دهید نگاهی گذرا به انواع نخ ها داشته باشیم:

برای شروع بهتر است نخ دندان را به دو دسته تقسیم کنیم:

  1. نخ‌های چند قطبی که از چندین رشته درست شده‌اند مانند نخ دندان نایلونی و یا نخ دندان ابریشمی
  2. نوع نخ های تک قطبی یا تک رشته‌ای است که برخی از نخ دندان‌های پلی تترا فلواتویین یا برخی از انواع نخ دندان پلاستیکی از این دست هستند.

نخ دندان نایلونی شایع‌ترین نوع نخ است. این نخ‌ها بسیار استاندارد و ایمن هستند و قیمت به مراتب پایین‌تری هم نسبت به نوع ابریشمی دارد. اغلب نخ هایی که ما می‌خریم از این دست هستند. این نخ‌ها با طعم‌ها و ضخامت‌ها و البته اندازه‌های متنوعی در بازار موجود هستند. نخ‌های دندان نایلونی یا مومی هستند یا بدون موم.

برخی از نخ‌های دندان تک رشته‌ای از جنس مونو فیلم هستند. به دلیل اینکه این نخ‌ها مقاومت بالاتری دارند و در حین استفاده رشته رشته نمی‌شوند، اغلب مردم فکر می‌کنند که این نوع نخ دندان بهتر است. هر دو نوع نخ در ضخامت و طعم متفاوت تولید می‌شوند ولی در انتخاب نخ دندان باید ضخامتی را در نظر بگیرید که به راحتی از بین دندان‌های شما عبور می‌کند.

استفاده از موم در نخ دندان برای سهولت حرکت نخ دندان در بین دندان‌ها است و تأثیر دارویی ندارد. بنابراین نخ دندان موم‌ دار نمی‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در بهتر بودن انواع نخ دندان باشد. بنابراین صرف نظر از اینکه نخ دندان تک رشته‌ای است و یا چند رشته‌ای باید اغلب به ضخامت و کیفیت نخ دندان توجه شود تا موم‌دار بودن و یا نبودن آن‌ها. اما نکته مهم در موم دار بودن نخ این است که به عنوان جایگزین پارافین در مقاوم سازی نخ استفاده می شود که مادی ای شیمیایی است. بنا بر این از سلامت بیشتری برخوردار است.

 

 

نکته مهم در موم دار بودن نخ این است که به عنوان جایگزین پارافین در مقاوم سازی نخ استفاده می شود که مادی ای شیمیایی است. بنابر این، نخ دندان های آغشته به موم، از سلامت بیشتری برخوردار هستند. 

 

مزایا و معایب استفاده از نخ دندان

نخ دندان حتماً استفاده کنید. هر شب قبل از خواب و قبل از مسواک نخ دندان بکشید و… این جملات بسیار آشنا هستند. امروزه همه‌ی افراد در خصوص استفاده از نخ دندان توصیه می‌کنند و اگر از آن‌ها دلیلش را بپرسید اغلب در جواب تنها خواهند گفت برای بهداشت دندان، برای سلامت دندان مفید است، باعث می‌شود دندان‌ها نپوسند و اینکه برای بهداشت دهان و دندان پزشکان توصیه می‌کنند. با قبول همه‌ی این صحبت‌ها اما ما قصد داریم این موضوع را بازتر کنیم؟ چرا استفاده از نخ دندان برای بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد و آیا آسیبی هم می‌تواند داشته باشد؟

در تحقیقات و مطالعات اخیر پزشکان و دانشمندان حتی بر این باور رسیده‌اند که سلامت دندان می‌تواند پیری را به تعویق بیاندازد!!! در واقع این پزشکان معتقدند خراب شدن دندان خود یکی از اصلی‌ترین عوامل در پیری زودرس است. شما وقتی نخ دندان نمی‌کشید در واقع 40 درصد از دندان‌ها را اصلاً تمیز نکرده‌اید. بنابراین جدای از اینکه بین دندان‌ها زود پوسیده و خراب می‌شوند زردی بین دندان‌ها خود را نشان خواهد داد. پلاکت‌ها رشد می‌کنند، باعث بیماری لثه‌ها می‌شوند و بیماری لثه آغاز می‌شود. وقتی لثه بیمار باشد، حساسیت و خونریزی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود لثه تحلیل رفته و روی استخوان دهان تأثیر بگذارد. نهایتاً استخوان فرسوده و تحلیل می‌رود و باعث می‌شود شادابی صورت تحت تأثیر قرار بگیرد. توازن دندان‌ها به هم می‌خورد و ظاهر افراد پیرتر می‌شود.

ضمن اینکه بسیاری از حساسیت‌ها و بیماری‌های بدن هم متأثر از میکروب‌ها و پلاکت‌های دندان هستند که در مسیر غذا خوردن افراد رشد و به همراه غذا وارد بدن می‌شوند. بسیاری از افرادی که با اینکه مسواک می‌زنند از بوی بد دهان خودشان ناراحت هستند هم باید دلیل را در همین عدم استفاده از نخ دندان دنبال کنند.

اما استفاده‌ی نادرست از نخ دندان و یا استفاده از نخ دندان بی‌کیفیت هم می‌تواند تأثیر بدی روی دندان‌ها داشته باشد. در اصل استفاده از نخ دندان تکنیک خاصی دارد که باید در هنگام استفاده در نظر گرفته شود. برای استفاده از نخ دندان به یاد داشته باشید که آرام کشیدن نخ دندان و به صورت بالا و پایین کشیدن نخ دندان اهمیت زیادی دارد. صرفاً رد کردن نخ از بین دندان‌ها کفایت نمی‌کند. باید همانند حرکت مسواک بر روی دندان‌ها به آرامی و بدون اینکه به لثه آسیب بزنید و یا با سایش شدید به مینای دندان آن را خراب کنید، نخ دندان را استفاده کنید.

نکته‌ی بسیار مهمی که باعث آسیب به دندان‌ها توسط نخ دندان می‌شود انتخاب نادرست نخ دندان است. صرف نظر از موضوع کاملاً مشخص و اثبات شده اینکه باید نخ دندان را با دقت خریداری کنید و برندهای مشهور را انتخاب کنید، باید در نظر داشته باشید که نخ‌ دندان نازک و ضخیم تفاوت زیادی با هم دارند. این موضوع به این دلیل که شکاف بین دندان‌ها متفاوت هستند توسط تولیدکننده در نظر گرفته می‌شود و اینکه گفته می‌شود بعضاً که نخ‌های ضخیم‌تر بهتر بین دندان‌ها را تمیز می‌کنند دروغی بیش نیست. شما باید ببینید که کدام ضخامت مناسب دندان های شماست!

برای بررسی تخصصی موضوع نخ دندان نازک و ضخیم به این مقاله مراجعه کنید.

ضخامت نخ‌های دندان تفاوت زیادی با هم دارند. این موضوع به این دلیل که شکاف بین دندان‌ها متفاوت هستند توسط تولیدکننده در نظر گرفته می‌شود و اینکه گفته می‌شود بعضاً که نخ‌های ضخیم‌تر بهتر بین دندان‌ها را تمیز می‌کنند دروغی بیش نیست. شما باید ببینید که کدام ضخامت مناسب دندان های شماست!

 

در واقع اگر نخ متناسب با شکاف دندان خریداری نشود باید با زور آن را از بین دندان‌ها رد کنید. این باعث می‌شود که نخ دندان گاهاً ناگهانی رد شود و باعث پاره شدن لثه شود و یا با فشار زیاد از بین دندان‌ها خارج شود که می‌تواند باعث آسیب به لبه‌های دندان و مینای دندان شود. در نتیجه همیشه ضخامت متناسبی با دندان را خریداری کنید. درست همانند خلال دندان اگر از نخ دندان هم بصورت اره‌ای استفاده شود، باعث می‌شود مینای دندان آسیب ببیند.

 

چه زمان باید مسواک زد و چه زمان از نخ دندان استفاده کرد؟

یکی از ابهامات اصلی استفاده از نخ دندان و مسواک زمان استفاده از این دو می‌باشد. برخی از کارشناسان معتقدند که استفاده از مسواک باید اول باشد و برخی شدیداً توصیه می‌کنند که ابتدا نخ دندان و بعداً مسواک. رعایت ترتیب استفاده از مسواک و نخ دندان اهمیت زیادی در بهداشت دهان و دندان دارد. همانگونه که توضیح داده شد حدود 40 درصد از آلاینده‌های دندان و کثیفی دندان‌ها در بین آن‌ها هستند و اگر از نخ استفاده نشود، این آلاینده‌ها باقی می‌مانند.

به همین دلیل توصیه می‌شود ابتدا نخ دندان کشیده شود تا بین دندان‌ها تمیز و بعداً با مسواک هم آلاینده‌هایی روی سطح دندان‌ها و هم آن‌هایی که به بیرون آمده‌اند را تمیز کنید. البته برخی اعتقاد دارند که استفاده از مسواک پس از نخ دندان باعث می‌شود که میکروب‌ها دوباره در بین دندان‌ها هدایت شوند.

در جواب باید اینگونه توضیح داد که معمولاً میکروب‌ها و پلاکت‌های شناور در سطح دهان نمی‌توانند خطری برای نظافت دندان‌ها و یا سلامت دندان‌ها داشته باشند. در واقع این لایه‌های چسبیده به سطوح دندان هستند که ایجاد بیماری دندان می‌کنند و آن‌ها را می‌پوسانند. استفاده از نخ دندان باعث می‌شود کلونی آن‌ها در بین دندان‌ها شکسته  شود و به کلی خراب شود. استفاده از مسواک هم باعث می‌شود کلونی جلو و پشت آن‌ها به هم بخورد. اینکه توصیه می‌شود از دهان‌شویه و یا آب نمک هم استفاده شود به این دلیل است که وقتی این کلونی‌ها از بین رفت و قبل از اینکه پلاکت‌های احتمالی درون دهان دوباره ساختار جدید ایجاد کنند با استفاده از دهان‌شویه و آب نمک آن‌ها را از بین ببرید و دندان‌ها را برای مقابله با تشکیل آن‌ها مقاوم کنید.

 

معمولاً میکروب‌ها و پلاکت‌های شناور در سطح دهان نمی‌توانند خطری برای نظافت دندان‌ها و یا سلامت دندان‌ها داشته باشند. در واقع این لایه‌های چسبیده به سطوح دندان هستند که ایجاد بیماری دندان می‌کنند و آن‌ها را می‌پوسانند. استفاده از نخ دندان باعث می‌شود کلونی آن‌ها در بین دندان‌ها شکسته  شود و به کلی خراب شود. استفاده از مسواک هم باعث می‌شود کلونی جلو و پشت آن‌ها به هم بخورد.

 

بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان

هر چند در بالا توضیح دادیم که بهتر است نخ دندان قبل از مسواک استفاده شود ولی جالب است بدانید که دندان‌پزشکان بزرگ دنیا روش جالبی را برای استفاده از آن توصیه می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که باید درست در زمان استفاده از مسواک کشیده شود. یعنی درست موقعی که نیمی از کار مسواک زدن را انجام داده‌اید نخ را بکشید و دوباره مسواک زدن را ادامه دهید. در واقع اصل مهمی که باعث نگرانی برخی از افراد هم می‌شود زمان استفاده از نخ دندان است که به نظر می‌رسد با این ادعا همه چیز حل شود. اما با این حال این کار برای همه آسان نیست. اگر دوست ندارید در چنین وضعیتی نخ دندان بکشید همان روش قبلی یعنی ابتدا کشیدن نخ و بعداً مسواک را پیش بگیرید.

 

بهترین برند‌های نخ دندان

خرید نخ دندان از مارک‌های معروف یک حسن اساسی دارد و آن هم اینکه به کیفیت و سلامت بهداشتی نخ می‌توانید امیدوار باشید. امروزه برند‌های تولیدکننده‌ی نخ دنیا کم نیستند. رقابت برای تولید زیاد و استفاده از حداکثری بازار فروش گاهاً باعث شده تا کیفیت تحت‌الشعاع قرار بگیرد. شاید بالغ بر ده‌ها برند ایرانی با کیفیت و هزاران برند خارجی شناخته شده کار تولید نخ دندان را انجام می‌دهند. بنابراین انتخاب بهترین نخ دندان گاهاً کاری بسیار دشوار می‌شود.

نکته‌ی مهمی که در انتخاب نخ دندان باید در نظر داشته باشید، همان متناسب بودن ضخامت نخ دندان با دندان‌های شما و کیفیت بالای نخ آن می‌باشد. نخی که به لثه آسیب نزد، بهداشتی باشد و مینای دندان را خراب نکند. در ضمن توجه داشته باشید برخی از برندهای نامعتبر از مواد شیمیایی ناشناخته هم در ترکیبات تولیدی خود به جای موم استفاده می‌کنند.

در اینجا ما لیستی از بهترین برندهای خارجی نخ دندان در دنیا را به ترتیب فروش و بازار فروش برای شما آماده کرده‌ایم که برخی از این برندها حتی در ایران هم فروش خوبی دارند:

  • نخ دندان رادیوس وگان
  • نخ دندان دکتر تونگ
  • نخ دندان دن تک
  • نخ دندان ریچ دنتو تپ
  • نخ دندان گام ایز
  • نخ دندان بنسر
  • پی فلوس
  • کرست

و اما برندهای مشهور ایرانی نخ دندان:

  • نخ دندان مینا
  • نخ دندان ارکید
  • نخ دندان پنبه ریز
  • مرجان
  • لمسر
  • اطلس

 

کدام برند نخ دندان بهتر است؟

معمولاً توصیه‌ی پزشکان بر انتخاب برند ایرانی نخ دندان است. برند ایرانی نخ دندان با استفاده از همان تکنولوژی‌های تولید نخ دندان در دنیا تولید می‌شود و حتی برخی از نمونه‌های داخلی مانند نخ دندان مینا از جمله برند‌های صادراتی محسوب می‌شود که در کشورهای دیگر هم طرفداران زیادی دارد. استفاده از برند خارجی نخ دندان و یا برند ایرانی نخ دندان تأثیر متفاوتی بر  سلامتی دهان و دندان ندارد ولی قیمت تمام شده برند نخ دندان ایرانی به مراتب کمتر است و در ضمن از عدم استفاده از مواد شیمیایی و غیر مرغوب و غیر بهداشتی خیالی آسوده‌تر خواهید داشت. در ضمن اینکه استفاده از خدمات پس از فروش برندهای ایرانی هم در ایران وجود دارد و این در حالی است که برندهای خارجی یا بصورت قاچاق وارد می‌شوند و یا نمایندگی مطمئن و پاسخگویی در ایران ندارند.

 

نخ دندان مینا

کارخانه‌ی تولید نخ دندان مینا یکی از موفق‌ترین کارخانه‌های تولید نخ دندان در ایران است که به خوبی توانسته با بهترین برند‌های خارجی رقابت کند. نخ دندان تولیدی این کارخانه در ضخامت‌ها و طعم‌های متنوعی تولید می‌شود و برای انواع دندان‌ها نخ متفاوتی تولید می‌کند.

بیش از 25 سال سابقه‌ی درخشان در تولید نخ دندان این کارخانه را به یکی از بهترین تولیدکنندگان نخ دندان در ایران و خاورمیانه مبدل کرده است. نخ دندان‌های تولید این کارخانه با استفاده از موم طبیعی زنبور عسل و بدون کمترین استفاده از پارافین تولید می‌شوند. در نظر داشته باشید که نخ‌های دندان پارافینی سفید رنگ‌تر هستند و  برای دندان آسیب‌های جدی به همراه دارند.

نخ دندان ضخیم، نازک و فوق نازک با طعم‌های متنوع نعناعی، اکالیپتوسی، توت فرنگی، دارچینی و میوه‌ای باعث شده تا افراد با سلایق مختلف و نوع دندان متفاوت بتوانند به راحتی از نخ دندان مینا استفاده کنند.

کارخانه‌ی نخ دندان مینا با تکیه بر دانش بومی و تخصص نیروی انسانی داخلی و به دنبال استفاده از بهترین متدهای تولید نخ دندان با کیفیت بسیار بالا و بدون عوارض جانبی برای دندان و در راستای ارزش گذرای به مصرف کننده ایرانی تولید می‌شود.

سخن پایانی:

در پایان خاطر نشان می‌کنیم که نخ دندان مینا تمام ویژگی های یک نخ دندان عالی را دارد و به منظور جلوگیری از خرابی و پوسیدگی دندان و نابود کردن کلونی میکروب‌ها، قارچ‌ها و انواع پلاکت دندان از ضروریات بهداشت دهان و دندان می‌باشد و استفاده از برند داخلی نخ دندان ضمن ایجاد حمایت از تولید داخلی ضریب اعتماد مصرف کننده به اصالت و کنترل بیشتر بر نخ دندان را به همراه دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات