Search
Close this search box.

روش انجام ارتودنسی تک دندان

روش انجام ارتودنسی تک دندان | شرکت نخ دندان مینا

احتمالا همه افراد فکر می کنند که بیشتر روش ها و درمان های ارتودنسی برای اصلاح صافی چندین دندان یا یک ردیف دندان کامل استفاده می شود. اما گاهی برخی افراد فقط یک دندان نامرتب دارند که تمام زیبایی لبخند فرد را خراب می کند و حتی اعتماد به نفس او را در برقراری ارتباط کاهش می دهد. ارتودنسی تک دندان خیلی شایع است و دندان پزشکان به خوبی با این مسئله آشنایی دارند و مراجعان زیادی نیز بابت رفع این مورد به متخصص مراجعه می کنند.

برای اصلاح صافی یک دندان کج چندین روش وجود دارد که دندان پزشک بسته به تشخیص خود ، بهترین را برای مراجعه کننده انتخاب می کند. غالبا یک دندان کج را می توان به سرعت با ارتودنسی صاف کرد. اجازه دهید در این مطلب با همدیگر بررسی کنیم تا به اهمیت ارتودنسی دندان کج پی ببریم و روش درمان را نیز توضیح دهیم. بنابراین اولین قدم را برای زیباتر شدن لبخند خود بردارید!

چه زمانی دندان کج می شود و نیاز به ارتودنسی تک دندان دارد

معمولا به دلیل ازدحام بیش از حد دندان یا سقف کام محدود ، این مورد رخ می دهد و به طور کلی به این دلیل که دندان ها فضای کافی ندارند ، به جلو یا عقب کشیده می شوند.

علت دندان کج می تواند یکی از دلایل زیر باشد:

  • وقتی کودک بعد از درآوردن دندان شست خود را می مکد.
  • رفلاکس ضعیف معده که موجب می شود زبان به دندان های جلو فشار بیاورد.
  • از دست دادن زودرس دندان های شیری
  • وجود دندان های بزرگ در دهان

چه زمانی نیاز به ارتودنسی تک دندان داریم | شرکت نخ دندان مینا

اهمیت ارتودنسی یک دندان کج

احتمالا فکر می کنید که وجود یک دندان کج خیلی مشکل جزئی است ، اما این طور نیست و توصیه می شود که به دنبال درمان آن باشید. داشتن یک لبخند زیبا می تواند در ظاهر شما تاثیر بسزایی بگذارد و اعتماد به نفستان را نیز تقویت کند ، اما وجود یک دندان نامرتب می تواند تمام توجه را به خود جلب کند.

ظاهرا چندین موضوع که سلامت دهان و دندان به خطر می اندازند ، باعث انحراف دندان خواهند شد و روی هم قرار گرفتن دندان ها در یک نقطه می تواند به مرکز تجمع باکتری تبدیل شود تا تمیزکردن آن ها نیز بسیار دشوار باشد. بدون انجام ارتودنسی تک دندان ، این دندان کج و دندان های اطراف در معرض پوسیدگی و تغییر رنگ قرار می گیرند و حتی امکان دارد برای لثه ها نیز مشکلاتی رخ دهد.

علاوه بر این ، یک دندان نامرتب می تواند در هنگام جویدن و خوردن غذا فشار مضاعفی را روی دندان ها بیاورد و منجر به ترک دندان یا حتی بروز اختلالات TMJ ( مفاصل فک ) شود. اگر بزرگسالان یا کودکان یک دندان کج دارند باید با دندان پزشک در مورد انجام اقدامات ترمیمی و هزینه ارتودنسی تک دندان مشورت کنند.

آیا بریس های دندان پزشکی گزینه مناسبی برای اصلاح دندان کج هستند؟

استفاده بریس ها توسط متخصص ارتودنسی دندان توصیه می شود ، زیرا موثرترین روش برای صاف کردن دندان های کج است ، یک مقدار کشش ثابت به وجود می آورند و به تدریج با گذشت زمان دندان ها در یک تراز قرار می گیرند.

بریس ها از سرامیک یا فلز ساخته شده اند و شبکه ای تشکیل می دهند که با سیم های محکم به یکدیگر متصل شده اند و دندان ها را به کمک متخصص ارتودنسی به وضعیت سالم میرسانند.

برای اغلب افراد ، بریس ها برای ترمیم یک دندان کج مناسب هستند و بیمار علاوه بر نگهداری روزانه بریس ها و استفاده از مسواک مخصوص متعهد می شود که حداقل یک مرتبه در سال برای تنظیم و معاینه به کلینیک مراجعه کند.

ارتودنسی تک دندان | شرکت نخ دندان مینا

صاف کردن دندان بدون بریس

اگر نمی خواهید از بریس ها برای اصلاح یک دندان کج استفاده کنید ، گزینه های دیگری نیز برای ترمیم وجود دارد.

  • نگهدارنده ها

نگهدارنده های متحرک و ثابت می توانند یک روش مناسب برای اصلاح دندان ها باشند و با توصیه ارتودنتیست و ترجیح مراجعه کننده ، می تواند یک نوع متحرک یا ثابت را انتخاب کند.

نگهدارنده های متحرک ، یک روش محبوب بین بیماران هستند ، زیرا لازم نیست که در هر جایی آن را روی دندان خود استفاده کنند.

نگهدارنده ثابت برای بیمارانی مناسب است که نمی خواهند دائما آن را بردارند و بگذارند. از طرفی نوع ثابت نسبت به متحرک ، در دراز مدت نتایج بهتری به همراه دارد.

این نگهدارنده ها به دندان های بیمار متصل می شوند و با گذشت زمان از آن جایی که اجازه به جابه جایی دندان ها نمی دهند ، تک دندان کج را اصلاح می کنند.

  • منبسط کننده پالاتال

یک متخصص ارتودنسی می تواند یک منبسط کننده کام را برای گشاد شدن قوس دندان های بالایی توصیه کند که نتیجه آن جابه جایی دندان ها به جایگاه اصلی خودشان است.

منبسط کننده پالاتال به دندان های بالایی متصل می شود و سپس دندان پزشک برای جلوگیری از آزردگی هنگام چرخاندن آن به هر دو نصف فک بالا ، از یک کلید مخصوص استفاده می کند.

این تجهیزات ، تقریبا در درون دهان دیده نمی شوند ، اما بیماران در ابتدای استفاده از آن باید انتظار اندکی ناراحتی را در فک بالا داشته باشند.

  • ارتودنسی نامرئی

مجموعه ای از ردیف کننده های متحرک دندان است که به تدریج دندان ها را صاف می کند و برای اکثر مراجعه کنندگان قابل قبول است. زیرا به آن ها این امکان را می دهد که به صورت همیشگی و پنهانی از آن استفاده کنند.

فقط برای انتخاب ارتودنسی نامرئی باید حتما با دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی مشورت کرد. زیرا با آن که این سبک از ارتودنسی راحت ترین است ، اما امکان دارد نتواند دندانی را که به شدت نامرتب است ، اصلاح کند.

ارتودنسی نامرئی | شرکت نخ دندان مینا

ارتودنسی تک دندان نیش چگونه است؟

گاهی اگر دندان نیش فضای کافی برای رویش نداشته باشد ، در محل بالاتر و خارج از موقعیت طبیعی خود شروع به رشد می کند. در این موارد به جای تصمیم سریع برای کشیدن دندان ، بهتر است به پزشک متخصص ارتودنسی این دندان را نشان دهید. دندان پزشک اگر بتواند دندان نهفته را بیرون آورد و در محل مناسب خود قرار دهد ، شروع به ارتودنسی دندان می کند.

پس از انجام جراحی برای دستیابی به فضایی کافی برای رویش دندان نیش نهفته ، تاج دندان مشخص می شود.

سخن نهایی

همان طور که گفتیم برای اصلاح یک دندان کج ، روش های متفاوتی وجود دارد و بیمار باید تعیین کند که کدام روش برای او مناسب تر است. در واقع نمی توان برای همه یک راه حل را تجویز کرد و بهترین کار این است که با یک متخصص ارتودنسی صحبت کرد تا وضعیت شما را بسنجد و درباره جنبه های مثبت و منفی هر کدام توضیحاتی ارائه دهد.

اگر در بین تمام دندان هایتان فقط یک دندان نامرتب دارید ، نگران نباشید ، چون شما تنها نیستید و با مراجعه به کلینیک و استعلام هزینه ارتودنسی یک دندان کج و انجام ارتودنسی تک دندان می توانید جلوی مشکلات بعدی را بگیرید و به سلامت ، زیبایی و بهداشت دهان و دندان خود کمک کنید.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات