Search
Close this search box.

فلوراید تراپی برای چه کسانی مناسب است؟

فلوراید تراپی برای چه کسانی مناسب است؟ | شرکت نخ دندان مینا

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که باعث ایجاد دندان های محکم و جلوگیری از پوسیدگی آن ها می شود. اسم فلوراید از چندین سال قبل به عنوان یک درمان ضروری با نام فلوراید تراپی برای بهداشت دهان و دندان مطرح شده است.

فلوراید از مینا های دندان سالم ( لایه محافظ خارجی هر دندان ) مراقبت می کند و با باکتری های آسیب زا به دندان و لثه مقابله می کند.

اگر فردی در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار داشته باشد ، می تواند از فلوراید استفاده کند. در واقع پوسیدگی زمانی رخ می دهد که باکتری روی دندان و لثه جمع شود و یک لایه پلاستیکی چسبناک تشکیل دهد.

این لایه اسیدی می تواند باعث فرسایش دندان و بافت لثه شود و اگر این ماده لایه مینای دندان را بشکند ، باکتری ها وارد اعصاب دندان می شوند و به آن آسیب می رسانند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزیت های فلوراید تراپی ، عوارض آن و دیگر موارد تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مزیت های فلوراید تراپی

از آن جایی که امکان دارد ، باکتری به مینای دندان آسیب رسانده باشد ، فلوراید مواد معدنی مورد نیاز را به دندان ها باز می گرداند و علاوه بر این از رشد باکتری ها و ایجاد پوسیدگی دندان بیشتر جلوگیری می‎کند.

دندان پزشکان عقیده دارند که فلوراید نمی تواند پوسیدگی را به طور کامل برطرف کند ، اما لایه محفاظ قوی تری برای بخش خارجی دندان ها ایجاد می‎کند که موجب می شود پوسیدگی به قسمت های عمیق تر دندان نفوذ نکند.

فلوراید برای کودکان و بزرگسالان کاربرد دارد و هر چه کودکان زودتر مصرف فلوراید را شروع کنند ، احتمال ایجاد پوسیدگی کمتر خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد که کودکان و نوجوانانی که به مدت یک سال تحت درمان فلوراید قرار گرفته اند ، 43 درصد کمتر از بقیه افراد دچار پوسیدگی دندان می شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه کرده است که مقدار کمی فلوراید در آب آشامیدنی وجود داشته باشد ، زیرا نوشیدن آب دارای فلوراید احتمال پوسیدگی دندان را در افراد 40 تا 60 درصد کاهش می دهد.

مزیت های فلوراید تراپی | شرکت نخ دندان مینا

عوارض جانبی فلوراید تراپی

برخی از کارشناسان بهداشت ، نگرانی خود را درباره فلورایدهای با دوز بالا ابراز کرده اند. آن ها همچنین عقیده دارند که فلوراید برای کودکان بی خطر نیست و حتی امکان دارد که آب حاوی فلوراید نیز خطرناک باشد.

این موضوع که درمان با آب دارد فلوراید باعث آسیب بیشتر به دندان می شود ، صحت چندانی ندارد. ولی برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی مصرف این ماده را تجربه کنند.

  • تغییر رنگ دندان

متداول ترین عارضه جانبی مصرف فلوراید ، تغییر رنگ دندان است؛ بیماری فلورزو باعث ایجاد رگه های سفید در دندان می شود و کودک از بدو تولد تا 8 سالگی می تواند این عارضه را تجربه کند.

در ایالات متحده آمریکا دستورالعمل هایی مبنی بر میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و به حداقل رساندن خطر فلوروز تعیین شده است و این میزان در حال حاضر 0.7 میلی گرم فلوراید در یک لیتر آب است.

متخصصان توصیه می کنند که حتی کودکانی که خیلی کوچک هستند ، به نحوی که حتی قادر نیستند به تنهایی خمیردندان را روی مسواک بریزند باید از فلوراید استفاده کنند.

آکادمی دندانپزشکان کودکان آمریکا (AAPD) به والدین توصیه می کند به محض رویش اولین دندان کودک ، از خمیردندان حاور فلوراید به میزان کمی استفاده کنند. اگر کودک خمیر دندان را به طور تصادفی بخورد ، در معرض خطر بیماری فلوروز قرار نمی گیرد.

  • آلرژی

امکان دارد فردی به فلوراید واکنش آلرژیک نشان دهد یا یک تحریک پوستی را تجربه کند ، البته این موارد خیلی نادر است.

  • اثرات سمی

اگر فردی به اشتباه فلوراید را در دوز های بالا استقاده کند ، می تواند موجب مسمویت شود. البته این مورد هم مانند عارضه جانبی آلرژی رایج نیست.

انجمن دندان پزشکی آمریکا استفاده از لاک فلوراید را برای کودکان زیر 6 سال توصیه می کند ، چون کودکان تمایل به خوردن ژل یا کف دارند که ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ شود.

توصیه های درمانی با فلوراید

همان طور که در مطالب بالا بیان کردیم ، حتی استفاده از مقادیر کم فلوراید موجب کاهش خطر پوسیدگی دندان می شود و برای تمام سنین بهترین روش است.

برای کودکان و بزرگسالانی که در معرض خطر پوسیدگی هستند ، نوشیدن آب آشامیدنی با یک سطح بهینه فلوراید و صحیح مسواک زدن ، دو مرتبه در روز با خمیر دندان حاوی این ماده ، مزیت های بیشتری به همراه دارد.

فلوراید تراپی برای کودکان به چه صورت است؟

پوسیدگی دندان یک بیماری شایع در دوران کودکی است و طی جمع آوری داده های آماری مشخص شده است که این بیماری پنج برابر بیشتر از آسم رواج دارد.

متخصصان برای جلوگیری از بروز پوسیدگی ، درد و بیماری های دهان و دندان در آینده ، فلوراید تراپی برای کودکان را به محض شروع رشد دندان توصیه می کنند.

دندان پزشکان بسته به خطر پوسیدگی دندان ، باید هر 3 تا 6 ماه درمان با فلوراید را تکرار کنند ، اما توصیه هایی نیز در این مورد وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم.

برای آغاز مراقبت از دندان های کودکان باید از مقدار کمی خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کرد تا خطر بروز فلوروز به حداقل برسد.

برای فلوراید تراپی کودکان زیر دوسال باید فقط به اندازه یک دانه برنج از خمیردندان حاوی این ماده استفاده کنید.

همیشه مسواک زدن فرزند خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که از خمیر دندان زیادی استفاده نمی کند و آن را نمی بلعد.

کودکان زیر 6 سال نباید از شوینده های حاوی فلوراید مانند محلول دهان شویه استفاده کنند ، زیرا امکان دارد مقدار زیادی از آن را بخورند.

فلوراید تراپی برای کودکان | شرکت نخ دندان مینا

فلوراید تراپی در بزرگسالان

توصیه ها برای بزرگسالان کمی متفاوت است. مطالعات مختلف طیف وسیعی از غلظت و دوز های مختلف برای فلوراید تراپی را بررسی کرده اند.

اگر فردی در حال حاضر مشکل پوسیدگی دندان دارد ، باید دو مرتبه در سال تحت درمان پیشرفته با فلوراید قرار بگیرد.

بزرگسالان باید در مورد خطرات و مزایای درمان با فلوراید با دندان پزشک خود صحبت کنند و افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که آب حاوی فلوراید نیست ، امکان دارد از معالجه های منظم نتایج مثبت بیشتری بگیرند.

سخن نهایی

هزینه فلوراید تراپی دندان کودکان یکی از نگرانی های والدینی است که به سلامت و بهداشت دهان و دندان فرزند خود اهمیت می دهند و برای استعلام دقیق قیمت می توان با مراکز دندان پزشکی در ارتباط بود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات