Search
Close this search box.

8 درمان خانگی برای درمان دندان درد

درمان خانگی دندان درد | نخ دندان مینا

عوامل مختلفی می‌توانند علت اصلی بروز دندان درد و حس آزاردهنده‌ای باشند که ممکن است تا مدت‌ها همراه شما بماند. درمان و ریشه‌کن کردن منشاء این دردها تنها از عهده یک دندانپزشک برمی‌آید اما شما همیشه نمی‌توانید به یک متخصص دسترسی داشته باشید. پس در این شرایط باید دست به‌ دامان درمان خانگی دندان درد شوید تا بتوانید مشکل خود را در اولین فرصت، حل کنید. اگر مدتی است درگیر مشکلات دندان هستید و می‌خواهید با یک درمان موقت از شر آن خلاص شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علل دندان درد

علل متعددی می‌توانند باعث ایجاد دندان درد موقتی یا مداوم باشند که همه آن‌ها در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

پوسیدگی

اصلی‌ترین علت دندان درد در بسیاری از مردم، پوسیدگی بافت داخلی دندان و حتی عصب آن است. در این بیماری باکتری‌های بیماری‌زا، نوعی اسید ترشح می‌کنند که به‌مرور زمان مواد معدنی دندان را از بین می‌برند و با رسیدن به عصب آن، موجب ایجاد درد خواهند شد.

تسکین پوسیدگی دندان | نخ دندان مینا

پوسیدگی در اثر عوامل مختلفی به‌وجود می‌آید. حتی ورزش زیاد و خشک ماندن دهان به مدت طولانی نیز از دلایل تاثیرگذار در پوسیدگی دندان هستند. سایر عوامل تاثیرگذار را در زیر توضیح دادیم:

ترک خوردن

ممکن است دندان شما براثر ضربات مختلفی مانند تصادف‌های رانندگی، زمین خوردن، جویدن غذای داغ و سرد با یکدیگر، شکستن اجسام محکم با دندان و فعالیت‌های دیگر، ترک‌های ریز یا درشتی بردارد. گاهی این ترک‌ها مکان مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌های مضر هستند که می‌توانند به بافت دندان آسیب جدی برسانند و درد را به‌وجود آورند.

در مواردی نیز ترک‌های بسیار ریزی روی دندان وجود دارند که با چشم غیرمسلح قابل دیدین نیستند. وجود آ‌ن‌ها در موقع غذا خوردن، درد بسیار زیادی را به‌همراه دارد که استفاده از روش‌های درمان خانگی دندان درد می‌تواند آن را مقداری کاهش دهد.

آبسه

آبسه و سایر بیماری‌های لثه نیز دلایلی هستند که می‌توانند درد شدید دندان، فک و لثه را به‌همراه داشته باشند. بیماری‌های لثه معمولا در اثر گیر کردن ذرات ریز غذا بین دندان، لثه و عفونت آن‌ها به‌وجود می‌آیند.

تسکین خانگی آبسه دندان | نخ دندان مینا

دندان قروچه

برخی از شما هنگام خواب یا زمانی که استرس زیادی را تحمل می‌کنید، دندان‌های خود را به یکدیگر فشار می‌دهید که در اثر آن، ریشه آن‌ها به‌مرور زمان شل خواهد شد که به آن دندان قروچه یا بروکسیسم می‌گویند و سبب دندان درد می‌شود.

دندان‌های نامنظم

گاهی دندان‌ها در جای مشخص خود رشد نمی‌کنند و با اشغال محل سایر دندان‌ها، دلیل اصلی درد هستند. به‌طور مثال در فک بیشتر افراد دندان عقل جای کافی ندارد. در نتیجه همزمان با رشد آن، درد دندان را تجربه خواهید کرد.

ارتودنسی

ارتدونسی یک نوع درمان و اصلاح ناهنجاری‌های دندان است و زمان آن معمولا بیش از یک سال به‌طول می‌انجامد. به‌همین دلیل معمولا افرادی که ارتودنسی می‌کنند، بعد از تعویض براکت‌ها و جای‌گذاری آن‌ها دچار دندان درد می‌شوند.

ارتودنسی | نخ دندان مینا

سایر علل

جالب است بدانید همیشه علت درد دندان در دهان و فک نیست، بلکه بیماری‌های دیگری مانند عفونت سینوس‌ها، سرطان و بیماری‌های قبلی نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند.

تسکین خانگی دندان درد

همان‌طور که در بالا گفتیم شما هر مرتبه که دچار درد دندان می‌شوید، توانایی مراجعه به پزشک و درمان قطعی را ندارید. پس باید با روش‌هایی بی‌خطر اما مطمئن، درد خود را به‌طور موقت درمان کنید. بعضی از بهترین روش‌های درمان خانگی دندان درد به شرح زیر هستند:

1. غرغره آب نمک

منشاء بیشتر دردها، عفونت لثه یا پوسیدگی دندان است که می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. از سوی دیگر ساده‌ترین درمان عفونت غرغره آب نمک است. نمک خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و باکتری‌های بیماری‌زا را از بین می‌برد. برای تسکین خانگی دندان درد به‌ کمک این محلول، یک قاشق نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و آن را به مدت 15 الی 30 ثانیه غرغره کنید.

2. شستشو با آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکساید، یک ضدعفونی‌کننده مناسب است که می‌تواند دلایل عفونت را به‌طور موقت از بین ببرد و تاحدی در درمان دندان درد موثر باشد.

3. چای نعنا

تسکین دندان درد با چای نعنا | نخ دندان مینا

نعنا یک تسکین‌دهنده قوی است که با دادن حس آرامش به شما، درد دندانتان را کم خواهد کرد. برای تسکین خانگی دندان درد با چای نعنا، می‌توانید از چای کیسه‌ای نعنایی استفاده کنید. کافی است که یک چای کیسه‌ای گرم را روی محل درد بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه به همان حالت بماند.

اگر چای کیسه‌ای نعنایی در دسترس ندارید، یک فنجان دمنوش درست کنید و زمانی که حرارت خود را از دست داد، آن را چندین مرتبه غرغره کنید.

4. سیر

سیر یک آنتی ‌باکتری است که حتی از آن در ساخت داروهای مختلف نیز استفاده می‌کنند. برای درمان درد ناشی از عفونت یا پوسیدگی دندان، یک حبه سیر را له کرده و آن را با نمک مخلوط کنید. سپس داخل یک توری یا پارچه حریر قرار دهید و به‌مدت چند ساعت روی محل درد بگذارید.

5. غرغره آویشن

آویشن نیز خاصیت ضد باکتری بالایی دارد، به‌همین دلیل غرغره دهانشویه آن به‌عنوان یک روش دیگر تسکین خانگی دندان درد، موثر است. برای درست کردن این محلول، از مقداری عرق آویشن استفاده کرده و آن را در آب رقیق کنید. اگر به عرق این گیاه دسترسی ندارید، مانند چای نعنا یک دمنوش آویشن آماده کرده و آن را غرغره کنید.

6. میخک

از گذشته تاکنون میخک به‌عنوان موثرترین روش درمان خانگی دندان درد مورد استفاده افراد مختلف قرار گرفته است. تاثیر آن به‌حدی زیاد است که امروزه در داروهای تسکین‌دهنده درد دندان نیز از گل یا عصاره این گیاه استفاده می‌کنند.

برای کاهش درد خود، یک پنبه را با مقداری روغن یا عصاره میخک آغشته کنید و روی دندان آسیب‌دیده‌تان قرار دهید. همچنین جویدن یک یا دو عدد میخک به ‌مدت طولانی، در از بین بردن درد دندان تاثیر به‌سزایی دارد.

7. خمیر فلفل قرمز و زنجبیل

این دو ادویه که مزه تندی نیز دارند، درد را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. به‌همین سبب ترکیب مقدار مساوی از هر دو و مخلوط کردن آن با مقداری آب، یک نوع تسکین خانگی دندان درد است. البته بهتر است بدانید که خمیر فلفل قرمز و زنجبیل بسیار تند است. پس اگر احساس سوزش شدیدی داشتید، گلوله خمیر را از دهان خود خارج کنید.

8. کمپرس آب گرم

کیسه آب گرم نیز یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی دندان درد است که به‌طور موقت باعث کاهش درد خواهد شد. با این هدف، کیسه را روی بخاری یا با بخار کتری گرم کنید و آن را روی سمتی که درد دارید، بگذارید. اگر تهیه کمپرس آب گرم برایتان امکان‌پذیر نیست، مقداری نمک دریا را داخل یک کیسه پارچه‌ای بریزید و آن را روی محل درد قرار دهید.

کمپرس آب برای دندان درد | نخ دندان مینا

سایر روش‌ها

راه‌های دیگری نیز برای درمان موقت درد دندان وجود دارد، از جمله استفاده از:

  • آب گندم
  • برگ گیاه گواوا
  • مسواک زدن با احتیاط
  • عصاره وانیل
  • ژل آلوئه‌ ورا

سخن نهایی

علت های دندان درد می تواند بسیار متفاوت باشد و نیازمند بررسی دقیق توسط دندانپزشک است که ما در این مطلب، آن‌ها را به‌طور کلی دسته‌بندی کردیم.
همچنین با معرفی بیش از 8 روش برای درمان خانگی دندان درد، به شما کمک کردیم تا مواقعی که نمی‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید، درد خود را با کمک این روش‌ها کاهش دهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات