Search
Close this search box.

اهمیت نخ دندان کشیدن کودکان

اهمیت نخ دندان کشیدن کودکان | نخ دندان مینا

‌‌استفاده از نخ دندان برای کودکان جهت از بین بردن‌ پلاک دندانی که بین دندان‌ها گیر کرده، ضروری است. در این مقاله ما تصمیم داریم اهمیت (فواید) نخ دندان کشیدن‌ کودکان را بیان کنیم. تصور کنید که یک نی قابل استفاده مجدد که با بستنی پوشیده‌ شده‌ را بشویید، اما داخل آن را تمیز نکنید؛ با این کار، باکتری‌ها درون نی باقی می‌مانند. اکنون به دندان‌های فرزندتان فکر کنید. آیا دندان‌های او را مسواک می‌زنید اما از استفاده از نخ دندان صرف نظر می‌کنید؟ قسمت‌هایی از دندان وجود دارد که مسواک به آن دسترسی ندارد. اگر زحمت نخ دندان کشیدن‌ برای کودکان را به خود نمی‌دهید؛ باید بدانید که درست مانند داخل آن نی، نواحی بین دندان‌های کودکان پر از باکتری و ذرات غذایی است. این تجمع باکتری‌ها می‌تواند منجر به عفونت جدی شود.

متاسفانه ممکن است در استفاده از نخ‌دندان برای کودکان ترس داشته باشید؛ اگر چنین تصویری دارید به آن نی کثیف فکر کنید که فرزندتان تا چه اندازه در خطر پوسیدگی دندان است. پس توصیه‌های ما را برای نحوه صحیح نخ دندان کشیدن‌ کودکان را جدی بگیرید و تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اهمیت نخ دندان کشیدن کودکان | نخ دندان مینا

چرا نخ دندان کشیدن‌ کودکان مهم است؟

بعد از خوردن‌ هر وعده‌ی غذایی، روی دندان‌های کودک شما پلاک جمع می‌شود. پلاک یک پوشش چسبنده از باکتری است که به‌طور طبیعی روی سطوح دندان ایجاد می‌شود. اگربه‌طور منظم این پلاک‌ها تمیز نشوند، باکتری‌های موجود در آن می‌توانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان ایجاد کنند.

سلامت دهان‌ بخش مهمی از سلامت کلی جسمی است. بیماری‌های لثه به‌صورت عمده توسط پلاک‌های دندانی ایجاد می‌شوند؛ اما این بیماری‌ها قابل پیشگیری است. به همین دلیل از ابتدا باید از دندان‌های کودک خود مراقبت کنید و از مسواک و نخ دندان برای رعایت بهداشت و دهان وی استفاده کنید.

مسواک زدن‌ دندان‌های کودکان دو بار در روز یک‌ بخش مهم و ضروری برای از بین بردن‌ پلاک‌های دندانی است؛ اما کافی نیست. به همین دلیل نخ دندان کشیدن‌ کودکان به صورت روزانه باید به بخشی از روال بهداشت دهان و دندان آن ها تبدیل شود. نخ دندان با پاک کردن‌ پلاک‌ها از سطح دندان مانع از جلوگیری تجمع باکتری‌ها می‌شود؛ در نتیجه با از بین بردن‌ باکتری‌هایی که منجر به بیماری‌های لثه و عفونت‌های جدی می‌شوند می‌توان‌ به بهداشت دهان و دندان کمک کرد.

سن مناسب شروع استفاده از نخ دندان برای کودکان

زمانی که کودکان دو دندان دارند، علاوه بر مسواک زدن‌ نیاز است تا از نخ دندان نیز برای رعایت بهداشت دهان و دندان برای آن ها استفاده شود. شما باید به کودک خود در کشیدن‌ نخ دندان کمک کنید تا زمانی که خودش بتواند به طور کامل نخ دندان بکشد. به عنوان یک قاعده کلی، اگر کودک نمی‌تواند بند کفش خود را به درستی ببند، پس هنوز مهارت لازم برای نخ دندان کشیدن‌ را ندارد.

 نخ دندان کشیدن‌ از حدود سنین 2 تا 3 سالگی شروع می‌شود. شما می‌توانید از نظرات دندانپزشک کودکان برای تعیین سن دقیق استفاده از نخ دندان نیز بهره ببرید. به طور معمول قبل از سن 2 تا 3 سالگی نیازی به نخ دندان کشیدن‌ نیست.

بهترین زمان برای نخ دندان کشیدن‌ کودکان

بهترین زمان برای نخ دندان کشیدن‌ برای کودکان، بستگی به برنامه‌ی روزانه زندگی شما دارد. اگر صبح‌ها وقت کافی برای این کار را ندارید، بهترین گزینه قبل از خواب می‌باشد. اگر کودک شما قبل از خواب خسته و بی‌حوصله می‌شود، بعد از ظهرها از نخ دندان استفاده کنید.

مهمترین چیز در مورد استفاده کودکان از نخ دندان این است که یک برنامه‌ی روتین ایجاد کنید و مطمئن شوید که دندان‌های کودکتان هر روز با نخ دندان تمیز می‌شوند.

اهمیت نخ دندان کشیدن کودکان | نخ دندان مینا

نخ دندان کشیدن‌ برای کودکان قبل از مسواک زدن‌ بهتر است یا بعد از مسواک زدن‌ ؟

استفاده از نخ دندان برای کودکان قبل از مسواک زدن‌ می‌تواند یک روش ایده‌آل باشد. براساس نتایجی که محققین از مطالعات خود کسب کرده‌اند، این نتیجه حاصل شد که دهان افرادی که قبل از مسواک زدن‌ با خمیر دندان فلوراید از نخ دندان استفاده کرده‌اند، نسبت به افرادی که ابتدا مسواک زدند و سپس نخ دندان کشیدند، دارای پلاک کمتر و سطوح بالاتر فلوراید است.

اما طبق گفته‌ انجمن دندانپزشکی آمریکا، ترتیب مسواک زدن‌ و نخ‌دندان کشیدن‌ کودکان چندان مهم نیست. آنچه مهم است این است که هر روز از نخ دندان برای کودکان استفاده کنید.

شما را دعوت می‌کنیم که مقاله‌ای در مورد فلوراید تراپی کودکان را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از نخ دندان برای کودکان

نخ دندان کشیدن‌ بسیار مهم است؛ زیرا پلاک‌ها و باکتری‌هایی که با مسواک از بین نمی‌روند را می‌توان با نخ دندان از بین برد. پلاک عامل اصلی بیماری لثه است و بدون استفاده از نخ دندان بیش از یک سوم سطح دندان بدون تمیز شدن رها می‌شوند. اگر پلاک ظرف 24 ساعت یا بیشتر پاک نشود، تبدیل به جرم می‌گردد که فقط با جرم گیری می‌توان آن را از بین برد. در زیر مزایای استفاده از نخ دندان برای کودکان ارائه شده‌ است:

  • از بین بردن‌ پلاک‌های موجود در بین دندان‌ها و زیر لثه
  • جلا دادن‌ سطوح دندان ها
  • کنترل بوی بد دهان
  • از بین بردن‌ ذرات غذایی گیر کرده در بین دندان‌ها و زیر لثه

اهمیت نخ دندان کشیدن کودکان | نخ دندان مینا

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن‌ کودکان

بهترین روش نخ دندان کشیدن‌ کودکان چیست؟ آیا می‌دانید که چگونه باید این کار را انجام دهید تا پلاک‌های دندانی به‌طور کامل از بین بروند؟ برای آشنایی با روش صحیح نخ دندان کشیدن‌ ، مراحل زیر را دنبال کنید تا این کار برای شما آسان شود و در عین حال از آسیب به لثه کودکان جلوگیری شود.

  1. حدودا 50 سانتی متر نخ دندان را جدا کنید.
  2. قسمت بیشتر نخ دندان را دور نوک یکی از انگشتان میانی خود (انگشت تمیز) بپیچید. حالا کمی از نخ را دور انگشتی میانی دیگر (انگشت کثیف) بپیچید. تقریبا 5 سانتی متر نخ پیچ نخورده بین دو انگشت خود باقی بگذارید.

منظور از انگشت تمیز و انگشت کثیف این است که از مالیدن‌ باکتری‌هایی که به تازگی از روی یکی از دندان‌ها پاک کرده‌اید، روی دندان دیگر اجتناب کنید. پس از نخ دندان کشیدن‌ هر یک از دندان‌ها، نخ کثیف را دور انگشت کثیف بپچید و قبل از رفتن به سراغ دندان بعدی، نخ تمیز را از انگشت تمیز باز کنید.

نکته: یک روش اشتباه رایج در استفاده از نخ دندان برای کودکان این است که نخ را به جای انگشتان میانی به اطراف انگشت اشاره بپیچید. در مرحله بعدی برای محکم گرفتن‌ نخ دندان به انگشتان اشاره نیاز دارید.

  1. نخ پیچ نخورده را محکم بین انگشتان اشاره و شست نگه دارید.
  2. نخ دندان را با استفاده از یک حرکت مالشی ملایم بین دندان‌های کودک حرکت دهید.
  3. زمانی که نخ دندان به خط لثه رسید، آن را به شکل C منحنی کنید تا یکی از دندان‌ها را در برگیرد.
  4. نخ را محکم روی دندان نگه دارید و آن را به آرامی بالا و پایین ببرید.

نکته: همیشه در هنگام استفاده کودکان از نخ دندان در نزدیکی لثه، آرام باشید. ناحیه‌ی لثه ضعیف است و فشار دادن‌ نخ دندان روی لثه منجر به آسیب آن می‌شود.

  1. مراحل 4 تا 6 را تکرار کنید تا زمانی که تمامی دندان‌ها تمیز شوند.

نکته: برای هر دندان از‌ بخش جدیدی از نخ استفاده کنید تا ذرات غذا و پلاک دوباره بین دندان‌ها نرود.

چگونگی ترغیب کودکان به نخ کشیدن‌ دندان

استفاده از نخ دندان برای کودکان بسیار مهم است؛ اما زمانی نخ دندان کشیدن‌ کودکان تبدیل به یک چالش می‌شود که آن‌ها برای انجام این کار رغبت نکنند. سعی کنید با پیروی از توصیه‌های زیر، استفاده کودکان از نخ دندان را هیجان انگیزتر کنید.

  1. از نخ دندانی استفاده کنید که طعم آن را کودک شما دوست دارد. نخ دندان‌ها در انواع طعم‌های شکلاتی، هندوانه‌ای، نارگیلی و…. موجود است.
  2. استفاده از نخ دندان در جلو کودکان نیز می‌تواند یک روش برای افزایش انگیزه آن‌ها برای نخ دندان کشیدن‌ باشد. کودک نوپا وقتی می‌بیند که دوستان یا خواهر و بردارهای بزرگتر او نخ دندان استفاده می‌کنند، برای انجام آن رغبت می‌کند.
  3. یک موسیقی سرگرم کننده در جلو آینه و شکلک در آوردن‌های با مزه می‌تواند کودک را برای نخ دندان کشیدن‌ ترغیب کند. استفاده از آهنگ نه تنها می‌تواند نخ دندان کشیدن‌ را به یک روال تبدیل کند بلکه طول آهنگ نیز می‌تواند نشان دهنده مدت زمان استفاده از نخ دندان باشد.
  4. از سیستم پاداش استفاده کنید. طراحی یک برنامه جایزه یک روش عالی برای تشویق کودک برای نخ دندان کشیدن‌ روزانه است.

کلام آخر

مسواک زدن‌ صحیح و مداوم به حذف اکثر پلاک‌های دندانی کمک می‌کند. اما مسواک زدن‌ به تنهایی نمی‌تواند پلاک‌هایی که در بین دندان‌ها و زیر لثه‌ها قرار دارند را از بین ببرد. بنابراین استفاده از نخ دندان برای کودکان یک ‌بخش مهم در بهداشت دهان و دندان است. نخ دندان کشیدن‌ کودکان باید حداقل یک بار در روز و هر بار 2 تا 3 دقیقه به‌طول بی‌انجامد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. با توجه به این‌که تقریبا 100 درصد بزرگسالان و 60-90% از کودکان دچار پوسیدگی دندان می‌شوند، بنابراین توجه به نخ‌دندان کشیدن‌ کودکان بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

نخ دندان مینا با تولید نخ دندان فوق نازک طعم دار ، محصولی جذاب برای کودکان تولید کرده که می‌تواند کودکان دلبند شما را به نخ دندان کشیدن و رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان ترغیب کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات