Search
Close this search box.

آمالگام دندانی چیست؟

آمالگام دندان چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

آمالگام ماده ای است که در ترمیم دندان های خراب و پر کردن حفرات دندانی کاربرد دارد. آمالگام بیش از ۱۰۰ سال است که با موفقیت استفاده می شود ، کیفیت ترکیبات آن در طی سالها بهتر شده است و ترمیم هایی که با آمالگام دندان انجام می شود مقرون به صرفه و ماندگار هستند.

این ماده از ترکیب جیوه ، نقره ، قلع ، روی و سایر فلزات کمیاب به وجود می آید. تقریبا نیمی از آمالگام دندانی را از نظر وزن جیوه تشکیل می دهد. خواص شیمیایی جیوه باعث می شود که با ذرات نقره و قلع به سادگی واکنش دهد و آمالگام را تولید می کند.

برای پر کردن حفرات دندان با این ماده ، در ابتدا دندانپزشک دندان را سوراخ می کند تا پوسیدگی های دندان را در بیاورد. سپس حفره ایجاد شده در دندان را برای پر کردن با آمالگام شکل می دهد.

در مرحله بعدی آلیاژ پودر حاوی آلیاژ فلزات را با جیوه مایع مخلوط می کند و بتونه آمالگام تشکیل می شود. بتونه نرم آمالگام درون حفره ای که آماده شده است قرار می گیرد و شکل داده می شود. این بتونه سریعا به فرم جامد در می آید ، به همین دلیل سرعت عمل و داشتن مهارت در پر کردن دندان اهمیت بالایی دارد.

آمالگام دندان | شرکت نخ دندان مینا

دلیل محبوبیت آمالگام دندان چیست؟

این ماده بسیار بادوام و در برابر سایش مقاوم است. از طرفی معمولا دندانی که با آمالگام پر می شود حدود ده تا دوازده سال نیازی به جایگزینی یا ترمیم ندارد.

مقرون به صرفه بودن یکی از دلایل اصلی انتخاب آمالگام های دندانی در افراد برای پر کردن دندان است و گزینه مناسبی برای افرادی است که می خواهند پوسیدگی های دندان خود را به سرعت و با قیمتی مناسب برطرف کنند.

این روش همچنین از به وجود آمدن حفره های جدید در دندان جلوگیری می کند. به این معنا که لبه های دندانی که در مجاورت آمالگام هستند در برابر حفره هایی که در آینده احتمال بوجود آمدن آن ها وجود دارد ، مقاومت بیشتری دارند.

با توجه به ماهیت مستحکم پرکننده آمالگام ، بیماران می توانند بدون نگرانی از شکستن مواد پرکننده اکثر غذاها را بجوند.

مضرات آمالگام دندانی چیست؟

آمالگام مقدار کمی جیوه را به صورت بخار آزاد می کند که ممکن است توسط ریه ها جذب بدن شود. استنشاق مقادیر بالای جیوه به شکل گاز ، باعث اختلال در مغز و کلیه خواهد شد.

در زنان باردار ، زنانی که قصد باردار شدن دارند ، زنان پرستار و نوزادان آن ها ، کودکان زیر شش سال ، افراد مبتلا به بیماری یا اختلالات عصبی و افرادی که نسبت به جیوه یا دیگر فلزات آمالگام دندانی آلرژی دارند ، استفاده از این ماده با محدودیت مواجه است.

به این دلیل که قرار گرفتن در معرض جیوه برای سلامتی افراد ذکر شده ممکن است خطرات جانبی بیشتری به همراه داشته باشد ، دندانپزشکان برای این دسته افراد از انواع دیگر پر کننده ها استفاده می کنند.

اگرچه هنوز شواهدی مبنی بر این موضوع وجود ندارد و مطالعات بالینی در این زمینه بسیار محدود است.

مضرات آمالگام دندانی | شرکت نخ دندان مینا

تفاوت های پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت چیست؟

 آمالگام از نقره ، قلع ، مس و جیوه ساخته شده است ، در حالی که کامپوزیت از ترکیبات رزینی ساخته می شود. هر دو راهکار درمانی از دندان و حفرات آن محافظت می کنند اما تفاوت های زیادی با هم دارند.

اولین تفاوت که مشهودترین تفاوت نیز هست ظاهر این پرکننده ها است. پرکننده های رزین کامپوزیت همرنگ دندان هستند ، به این خاطر که دندانپزشکان رنگ کامپوزیت را با رنگ طبیعی دندان های بیمار مطابقت می دهند.

اما آمالگام از فلزات مختلفی تشکیل شده است و ظاهری نقره ای رنگ دارد که این رنگ هنگام صحبت کردن و لبخند زدن خودنمایی می کند. در نتیجه دندان های پر شده با کامپوزیت ظاهر زیبا تری دارند.

رزین کامپوزیت به اندازه آمالگام مقاوم نیست و طول عمر آن حدودا پنج سال است در حالی که طول عمر آمالگام دندان بین ده تا پانزده سال تخمین زده می شود.

در هر دو مورد طول عمر بسته به نوع مراقبت می تواند بیشتر یا کمتر شود. اما معمولا پرشدگی های آمالگام بیشتر از پرشدگی های رزین کامپوزیت دوام دارند.

پرکننده های آمالگام به دلیل داشتن فلز نقره در ترکیبات خود با تغییر دما منبسط و منقبض می شوند و این موضوع می تواند ترک خوردن دندان را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر هنگام انقباض آمالگام ، مواد غذایی می توانند زیر مواد پرکننده قرار گیرند و باعث پوسیدگی دندان شوند. درحالی که رزین کامپوزیت با تغییر دما ، تغییر حجم نمی دهد.

دندانپزشکان قبل از پر کردن دندان با آمالگام از مته های دندانپزشکی برای از بین بردن پوسیدگی های دندان استفاده می کنند.

آن ها همچنین باید همراه با قسمت پوسیده مقداری از ساختار دندان سالم را بردارند تا بستری برای اتصال آمالگام ایجاد کنند.

چون آمالگام به دلیل ترکیباتی که دارد به دندان متصل نمی شود ، بنابراین باید مقدار زیادی از ساختار دندان سالم در این روش تراشیده شود. پرکننده های کامپوزیت قابلیت ذاتی اتصال به دندان را دارند و نیازی به برداشتن بافت سالم نیست.

در این روش دندانپزشکان پوسیدگی را بر می دارند و مواد پرکننده آمالگام نقره را قرار می دهند.

تفاوت دیگر بین این دو ماده ، روش استفاده از آن ها است. برای پر کردن دندان با کامپوزیت ، دندانپزشکان باید مواد رزین کامپوزیت را لایه لایه در حفرات دندان قرار دهند و پس از هر لایه از نور ماورای بنفش و لیزر برای سفت شدن آن استفاده کنند. این فرآیند بسیار طولانی تر از پر کردن دندان با آمالگام است.

تفاوت های پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت | شرکت نخ دندان مینا

مقایسه هزینه آمالگام دندان با کامپوزیت

بین روش های پر کردن دندان ، هزینه آمالگام به نسبت دیگر روش ها بسیار پایین تر از است. تا مدتی خوردن غذاهای روزمره و سفت ممکن است باعث شکستن آمالگام شود تا بیمار مجبور به هزینه مجدد برای پر کردن دندان باشد.

پر کردن دندان با کامپوزیت تقریبا دو برابر آمالگام دندان هزینه دارد که علت آن ترکیبات کامپوزیت و کیفیت این ماده است.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، خوردن نوشیدنی های خیلی سرد یا داغ باعث خواهد شد مجددا به مطب دندانپزشکی برگردید و برای پر کردن دندان خود هزینه تکراری پرداخت کنید.

در مورد قیمت آمالگام نیز باید بگوییم در حال حاضر و زمان نوشتن این مقاله از 200 هزار تومان تا 1 میلیون تومان است.

آمالگام سفید چیست؟

نوع جدیدی از GIC ترمیمی (پلیمری که برای پر کردن دندان به کار می رود) به نام زیرکونومر ( Zirconomer ) است که با افزایش مقاومت و دوام تولید می شود و چون به اندازه آمالگام در برابر ضربه و فشار استحکام نشان می دهد ، آمالگام سفید نیز نام می گیرد.

پرکننده های زیرکونومر برخلاف آمالگام یکپارچگی ساختاری و زیبایی دندان را هم حفظ می کند و در عین حال خطراتی را که جیوه ممکن است داشته باشد ، ندارد. این پرکننده فلوراید دارد و مناسب دندان های مستعد پوسیدگی است.

با تمام توضیحات بالا ، آمالگام دندان یک انتخاب ایده آل برای ترمیم ، پر کردن و درمان دندان های پوسیده است و ثبات رنگی مناسب ، قابلیت انعطاف پذیری خوب ، سازگاری بیولوژیکی با دندان طبیعی ، استحکام لبه قابل توجه ، مهر و موم حاشیه ای عالی و توانایی چسبندگی شیمیایی به مینا و عاج دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات