Search
Close this search box.

بررسی عوارض جرم گیری دندان

عوارض جرم گیری دندان | نخ دندان مینا

بخش قابل توجهی از زیبایی افراد به لبخند آن‌ها وابسته است و یکی از چیزهایی که روی آن تاثیر قابل توجهی می‌گذارد، داشتن دندان‌های سفید و مرتب است. دندان تاثیر به‌سزایی در برازندگی افراد دارد. بنابراین رسیدگی و مراقبت از آن یک امر بسیار ضروری است. زردی دندان‌ها یک مورد شایع است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. عوامل متعددی می‌توانند منجر به این اتفاق شوند که نشستن جرم روی دندان، مهم‌ترین آن‌ها است. به‌همین دلیل افراد برای بازگرداندن زیبایی لبخندشان، به‌فکر جرم گیری می‌افتند. اگر شما به سفیدی و زیبایی لبخندتان اهمیت می‌دهید اما عوارض جرم گیری دندان شما را از این کار باز داشته است، ما با بررسی این موضوع به شما کمک می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما باشید.

جرم دندان چیست؟

جرم دندان | نخ دندان مینا

قبل از پرداختن به جرم گیری باید بدانیم که جرم دندان چیست. زمانی که یک لایه بدون رنگ از باکتری‌ها روی دندان رسوب کند، می‌گوییم جرم تشکیل شده است. مدت زمان لازم برای جلوگیری از تشکیل جرم 24 تا 48 ساعت است. در غیر این‌صورت شما دیگر قادر نخواهید بود با مسواک زدن از تشکیل آن جلوگیری کنید.

عوارض جرم گیری دندان هرچه که باشد، کمتر از پیامدهای منفی انجام ندادن این کار است. از بین نبردن جرم به تحلیل لثه‌های افراد و لق شدن دندان آن‌ها کمک می‌کند.

خوب از قبل از ادامه مطلب با مراجعه به مقاله دیگر ما فرق جرم گیری لثه با جرم گیری دندان را متوجه شوید.

آیا جرم گیری به دندان آسیب می‌زند؟

عوارض جرم گیری دندان | نخ دندان مینا

یکی از عادت‌های خوبی که در میان افراد وجود دارد، بررسی پیامدهای منفی کارهایی است که می‌خواهند انجام دهند. به‌همین دلیل آن‌ها شروع به پرسیدن سوال‌های مختلفی می‌کنند که یکی از جدی‌ترین آن‌ها در حوزه دندان، درباره آسیب‌های احتمالی جرم گیری است.

جرم می‌تواند صدمات جدی و جبران ناپذیری را متوجه دندان‌های افراد کند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، پوسیدگی دندان است.

یک تصور غلط در میان افراد درباره عوارض جرم گیری دندان وجود دارد و آن هم امکان لق شدن دندان پس از این کار است. اما در واقع جرم‌ها قسمت‌های پوسیده دندان را پر می‌کنند و هنگام برطرف کردن آن‌ها ممکن است این تصور وجود داشته باشد که دندان لق شده است.

علت لق شدن دندان پس از جرم گیری، پوسیدگی دندان است. به‌همین دلیل دندانپرشکان فرد را قبل از انجام این کار معاینه می‌کنند. به ‌این ترتیب درصورت آسیب دیدن دندان یا لثه، از انجام جرم گیری خودداری خواهند کرد.
ممکن است جرم گیری راهی برای سفیدی دندان باشد اما قبل از هرچیزی هدف آن حفظ سلامت دندان‌های افراد است. به‌همین دلیل در صورت انتخاب یک پزشک مناسب که وضعیت سلامت دهان و دندان را کاملا بررسی کند، امکان آسیب دیدن وجود ندارد.

بررسی عوارض جرم گیری دندان

جرم گیری مانند هر درمان دیگر ممکن است یک سری عوارض برای افراد به‌دنبال داشته باشد. برای بررسی این‌که هرکدام از آن‌ها چقدر می‌توانند جدی باشند، جداگانه به آن‌ها می‌پردازیم:

1. حساسیت لثه

آسیب دیدن لثه جدی‌ترین و رایج‌ترین آسیبی است که امکان دارد به لثه شما بعد از جرم گیری برسد. شایع‌ترین اتفاقی که برای لثه می‌افتد حساسیت و سوزش آن است که موقتی بوده و پس از سه روز بهبود پیدا می‌کند.

2. آسیب دیدن مینای دندان

چه عواملی به مینای دندان آسیب می‌رساند | نخ دندان مینا

از جدی‌ترین عوارض جرم گیری دندان، می‌توان به آسیب دیدن مینای دندان اشاره کرد. این عارضه برای تمام افراد رخ نمی‌دهد و امکان وقوع آن بیشتر در افرادی وجود دارد که دندان‌های حساسی دارند.

دلیل آسیب دیدن مینای دندان، تماس آن با مواد سفید کننده و شیمیایی است که در حین جرم گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین اگر دندان‌های حساسی دارید باید قبل از شروع فرآیند از بین بردن جرم‌ها، مشکل خود را با پزشکتان درمیان بگذارید.

به ‌این ترتیب از آسیب دیدن احتمالی دندان‌های خود جلوگیری خواهید کرد.

3. متورم شدن لثه

لثه یک بافت بسیار حساس و آسیب پذیر دارد. به‌همین دلیل تماس آن با مایع سفید کننده در حین جرم گیری ممکن است قرمز و متورم شدن آن را به همراه داشته باشد. اما این تورم و قرمزی در فاصله کوتاهی بعد از جرم گیری بهبود پیدا خواهد کرد.

4. آسیب دیدن لایه های پروتئینی دندان

دندان‌ها لایه‌هایی غنی از پروتئین دارند. ممکن است تماس آن‌ها با مواد جرم گیری، لایه‌های پروتئینی دندان را از بین ببرد.

5. سوختگی بافت نرم لثه

عوارض جرم گیری | نخ دندان مینا

از عوارض جرم گیری دندان در صورتی که دندانپزشکان از مواد شیمیایی قوی استفاده کنند، سوختگی بافت نرم لثه خواهد بود. البته روش های جرم گیری دندان متفاوت است.

6. احساس سوزش در گلو و معده

دندانپزشکان در حین جرم گیری از مواد شیمیایی برای سفید شدن دندان‌ها استفاده می‌کنند. به‌همین دلیل در صورتی که آب دهان خود را در این زمان قورت دهید، ممکن است در گلو یا معده خود احساس سوزش کنید.

7. جذب مواد در حفره های دندان

دلیل ایجاد جرم، جذب باقی مانده مواد غذایی یا سیگار به دندان‌ها است. علاوه بر جذب آن‌ها روی دندان‌ها، امکان نفود آن‌ها به داخل حفره‌های دندان وجود دارد. بنابراین از عوارض جرم گیری در این مواقع، جذب این لکه‌ها به‌جای رفع آن‌ها است. بنابراین ممکن است دندان آسیب ببیند.

8. تاثیر کم جرم گیری به دلیل استفاده از مواد بی کیفیت

همان‌طور که اشاره کردیم اولین هدف جرم گیری درمانی است نه زیبایی. بنابراین اهمیت دارد تا پزشکان از مواد باکیفیتی استفاده کنند که بتواند سلامت دهان و دندان شما را به خطر نیاندازند.

استفاده از مواد و وسایلی که دندان را از تمام زوایا تمیز نکنند، جلوی آسیب به آن را نخواهد گرفت.

9. حساسیت دندان

یکی از عوارض جرم گیری ایجاد حساسیت در دندان‌ها بوده که بسیار طبیعی است. دلیل آن هم کاهش توانایی عصب در برابر تغییرات دمایی به ‌علت کمبود آب در دندان، پس از انجام این کار است.

60 درصد افراد دندان‌های حساس دارند اما حساسیت پس از جرم گیری، موقتی است. شما برای جلوگیری از آن می‌توانید در روزهای اول پس از جرم گیری، از نوشیدن نوشیدنی‌های بسیار گرم یا سرد اجتناب کنید.

راه دیگر برای جلوگیری از این حساسیت، استفاده از فلورایدهای درمانی است. البته برای این کار باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

10. عقب نشینی لثه

عقب نشینی لثه | نخ دندان مینا

محل تشکیل جرم در بالای دندان‌ها و در زیر لثه‌های افراد است. به‌همین دلیل ممکن است بعد از رفع جرم‌ها احساس کنید لثه‌هایتان عقب نشینی کرده است. اما این موضوع جزو عوارض جرم گیری دندان نیست و آسیبی نمی‌رساند. به عنوان یکی از روش های درمانی برای این موضوع از درمان تحلیل لثه با عسل استفاده میشود.

سخن نهایی

دندانپزشکی ارتباط مستقیمی با سلامت و زیبایی افراد دارد. به‌همین علت خدمات مرتبط با این حوزه اهمیت فراوانی پیدا می‌کنند و مهم است تا افراد قبل از بهره‌مندی از آن‌ها، با مزایا و عوارض آن‌ها آشنایی پیدا کنند. یکی از رایج‌ترین این خدمات، جرم گیری است.

برخلاف باور عموم، جرم گیری تنها یک راه برای زیبایی دندان‌ها و آراستگی افراد نیست. درست است که این کار می‌تواند زردی دندان‌ها را از بین ببرد، اما هدف اصلی آن تامین سلامتی آن‌ها است. جرم می‌تواند علاوه بر ایجاد زشتی در صورت و لبخند افراد، به پوسیدگی دندان‌های آن‌ها کمک کند.

جرم ارتباط مستقیمی با پوسیدگی دندان دارد. با این‌حال افراد قبل از آن‌که با از بین بردن آن سلامتی را به خود هدیه کنند، با سوال عوارض جرم گیری دندان چیست مواجه می‌شوند.

زمانی که شما پزشک مناسبی را برای جرم گیری انتخاب کنید، او با بررسی وضعیت دندان‌های شما و راه مناسب درمانی، از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. با وجود این ممکن است عوارض موقتی و دائمی در پی این کار وجود داشته باشد.

آسیب دیدن مینای دندان و حساسیت در لثه، دو مورد از جدی‌ترین عوارض جرم گیری دندان ها هستند. گرچه حساسیت لثه موقتی است و پس از مدت کوتاهی بهبود پیدا می‌کند اما آسیب دیدن مینا دائمی است بنابراین باید یک دندانپزشک باتجربه را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات